Smil og vær glad for hver dag som går!

Idag leste jeg noe jeg reagerte sterkt på. På Minmote.no kan du nå lese om den nye skjønnhetstrenden, nemlig å operere deg til et evig smil.
Det finnes ingen grenser for hvor langt skjønnhetsindustrien er villig til å gå for å utvikle flere “must-haves” og for å skape enda dårligere selvtillit hos unge jenter.

95% av kundene som har tatt dette inngrepet er jenter, og det opplyses om at tallet på menn som ønsker evig smil er økende.
Jeg er ei smilende jente med god utstråling. Jeg liker å være glad, og humøret mitt smitter ofte over på andre. Jeg er kritisk til de som ikke har utstråling i det hele tatt, og hvis jeg handler en plass og blir møtt med et surt og utakknemlig ansikt, reagerer jeg. Ofte er dette samtaleemne hjemme hos oss. Alle husker den sure læreren og hun på den lokale matbutikken som framstod som ei bitch fordi hun aldri så oss i øynene når hun spurte om vi skulle ha pose, og bare mostra når køa ble lengre. Jeg har flere ganger brukt energi på å irritere meg over folk som er sure, men jeg føler meg ferdig med det nå. Helt klart mener jeg at den generelle nordmannen kan vise litt mer takknemlighet for det livet som leves, men dersom en “smile lipt” er eneste utvei til suksess, så har verden store problemer.

Vi bor i en verden der over 1milliard mennesker lever i ekstrem fattigdom, der klimakrisa truer en hel verden og i et samfunn der voldtekt ikke blir tatt på alvor. Allikevel finner vi oss for god til å gjøre noe med de virkelige problemene verden står ovenfor, og velger å bli mer selvsentrerte og egoistiske. Jeg skjemmes av hvor fokuset vårt ligger, og jeg er flau over at skjønnhetstyranniet tar oss så lett. Vi er alt for lette ofre.

Jeg ønsker ikke at alle skal smile hele tida. Hvordan skal man kunne ta folk særiøst dersom personen ikke evner å vise ordentlige følelser? Jeg tenker umiddelbart på triste situasjoner, for eksempel begravelser eller andre utfordringer av negativ art. Hvordan skal du få respekt fra partneren din dersom du smiler i en alvorlig situasjon og ikke klarer å vise at du er sint, for eksempel?

For meg utgår smile lipt. Man må få lov til å smile når man er glad og være sur når man er sur. Det er den viktigste delen av det å være menneske.
Det jeg ønsker mest av alt er at vi tar et oppgjør med det egentlige problemet, oss selv. Hvorfor har vi behov for alltid å være no annet enn det vi egentlig er? Og hvorfor bruker flere mennesker i den vestlige verden mer energi på seg selv enn på solidaritet? Og hvordan skal vi knuse skjønnhetstyranniet en gang for alle?

#skjønnhetstyranni #smilelipt #verdensproblemer

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg