La ungdommen få lov til å bestemme!

Jeg kjenner mange engasjerte unge. De aller fleste politisk aktive jeg kjenner er under 18 år og gjør en utrolig bra jobb. Min erfaring er at de unge er de mest motiverte og de som bryr seg mest. Mange voksne politikere driver ofte politikk på grunn av egen vinning og basert på egoistisk tankegang. Slik er det ikke med ungdom, jevnt over bryr de seg på vegne av andre. Jeg mener at politikken blir bedre når man jobber med den basert på uselviske tanker. Jeg føler for eksempel at jeg først og fremst holder på med politikk for å endre verden, ikke for å tjene penger.

Stemmerett for 16åringer er spennende. Det er et tiltak jeg mener vi burde fått i gang i hele landet for at ungdom skal få lov til å være med å bestemme. Det er viktig å få ungdom med for å øke den demokratiske påvirkningen av samfunnsretningen, og ikke minst for å øke deltakelsen. 
Jeg kan argumentene til de som er i mot, og jeg synes alle er dårlige. De sier at ungdom ikke bryr seg, at de blir å stemme feil, at de ikke setter seg inn i sakene, at de er umodne og at de ikke vet samfunnets beste. Ca akkurat de samme argumentene til de som ikke ville at vi skulle ha stemmerett for kvinner. Eller stemmerett for 18åringer.

Ungdom blir straffa for kriminelle handlinger fra fylte 14 år. Fra 15 år kan vi bli satt i fengsel. Vi kan ha sex fra vi er 16. Vi får ikke være med på å bestemme hvordan disse tingene skal bli påvirka derimot, og det synes jeg er rart. Selvfølgelig mener jeg ikke at det blir det samme å innføre stemmerett for 14åringer, som for 16åringer. Når du er 16, så er du rimelig oppdatert på hvordan livet fungerer. Og om du ikke bryr deg om politikk og samfunn når du er 16, så kan det godt hende at du ikke bryr deg om det når du blir 25. Engasjement kan ikke måles i alder, men når du er 16, så er du gammel nok til å ta et viktig valg. Det er tragisk å se at ungdom blir så undervurdert i dag og at folk seriøst ikke tar de på alvor. Jeg har trua på ungdommen, derfor har jeg trua på stemmrett for 16åringer. Da jeg var 16 mente jeg akkurat det samme som jeg mener nå, generelt sett. Jeg har utvikla meg mye sida da, men jeg hadde stemt det samme da som det jeg gjør nå. Jeg er ikke redd for at ungdom ikke klarer å ta et riktig valg og jeg ønsker å gi de en sjanse til å vise at de fortjener respekt. Jeg er så latterlig lei av at ungdom ikke får være med.

Vi må ta demokratiet et skritt videre, og vi burde starte med å inkludere ungdommen. Det er på tide å bli mer moderne og mer positiv, og jeg mener vi burde starte her!

God helg! 

#Stemmerett #16år #Politikk #Helg #Samfunn #Kids #Egoisme #Inkludering

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg