O jul med din glede?

– Ikke for alle.

De som kjenner meg vet at jeg ikke er den første som jubler over at jula snart nærmer seg. Nå er vi kommet oss inn i oktober og det er bare litt over 2mnd til selveste julaften.
Jeg er ikke så glad i jula. Den minner meg på hvor utrolig bra vi har det og hvor fælt andre folk har det. Når jeg ser hvordan barn fråtser i julegaver og ikke engang bryr seg om det de får før de åpner den neste, blir jeg bare trist. I fjor hadde jeg ei barnejul, og selv om dagen i seg selv var fin, så var den prega av alt for mye materialisme og egoisme. Det blir fort sånn, når voksne lar barn få alt de ønsker seg uten og engang tenke på hvordan andre barn i verden har det.
Jula er stress. Vi bruker enormt mye penger på tull og altfor lite penger på det som egentlig er viktig. Mange glemmer av hva som kommer i møte, og starten på det nye året bærer ofte preg av dårlig økonomi for mange. Vi casher ut kredittkorta våre som aldri før, og går inn i nyåret med dårlig samvittighet og flere regninger. I år skal jeg bare gi julegaver som har stor betydning for andre. Ikke for å skape hatere, men jeg ble ferdig med alle julegavene idag. Det som går igjen i årets innkjøp er solidaritet. Gavene MÅ betyr noe. Jeg har kjøpt de fleste på nett, mange av dem har ei politisk betydning. Det blir viktigere og viktigere for meg å gjøre noe for andre i denne tida fordi jeg ser at det tar fullstendig av hvert eneste år.

Jeg har alltid brydd meg om andre. Jeg var kanskje 12 år første gang jeg ble med tanta mi som frivillig på julaften for de svakstilte. Siden den gang har jeg jobba hver eneste julaften. Både som frivillig og i helsesektoren. Det er viktig for meg å gi av meg selv, spesielt på denne dagen. Jeg ønsker at kollegaene mine som har barn og familie skal være sammen med de, og jeg ønsker selv og være sammen med de som ikke har noen andre å være sammen med. Det er altfor mange her til lands som sitter aleina på julaften uten og ha noen. Disse er vi nødt til å ta vare på.
I år har vi ikke barna på julaften. Da har vi blitt enig om, her i hjemmet vårt, at vi skal gjøre noe godt for andre. Det er mye koseligere å gi av seg selv og vite at du har gjort en forskjell for noen, enn det er å sitte hjemme og fråtse i kapitalisme og egoisme. Misforstå meg ikke; jeg er selvfølgelig takknemmelig for alle gavene jeg får til jul. Men hadde det vært opp til meg, så skulle de gavene gått til noen som virkelig trenger dem. Jeg har alt jeg trenger og enda mer enn det. Det er en hel verden der ute som mangler både mat, rent vann og klær. Det er disse jula burde handle om på ordentlig. Vi har det rett og slett for godt, og hvis vi ikke skal bruke det til noe positivt for andre, så skjønner jeg ikke meninga i hvorfor akkurat vi skal være så heldige..
Jeg skal ikke komme her å fortelle dere hvordan dere skal feire høytida, det må være opp til hver og en av dere. Men jeg håper at dette innlegget kan være med på å skape litt ettertanke og takknemmelighet. Gjerne gjør noe godt for de som ikke har det så bra i jula, det hadde vært det aller beste. Alternative julegaver kan anbefales! De fleste blir glad for å være med på å gi noe godt til andre.

 #Snartjul #Julaften #Frivillig #Omsorg #Medmenneske #Kapitalisme #Egoisme 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg