Blåmandag -> Blå hverdag

De blåblåe har ødelagt mandagene for meg. Jeg har aldri opplevd at mandager har vært så negative og belastende som mandagene etter valgdagen har vært. Først var det valgnatta, en mandag som endte med et trist resultat. Så var det sonderingsresultatet til H/FrP/KrF/V forrige mandag, som la frem resultater som setter landets utvikling tilbake flere tiår. Og i går var det avtalen mellom Høyre og Tilbakestegspartiet (Frrrep) og deres hovedsatsninger som fikk tid på nyhetene. Det tar på når de borgerlige må gni seieren inn i trynene våre på den måten som de gjør, men jeg må vel bare tåle det. Jeg er overhodet ikke umotivert av den grunn, jeg har bare alltid vært så glad i mandager før.

En ting er veldig fin da; jeg klarer å forberede meg mentalt på hva slags tid vi har i møte. Hjernen min venner seg sakte, men sikkert på at jeg skal leve i Europas mest blåe land de neste 4 år. Det blir ei utrolig spennende tid og jeg gleder (og gruer meg) til hva som kommer. Foreløbig er vel satsinga på miljø den største skuffelsen. All familiepolitikk synes jeg er trist, og jeg mener at det er bakvendt likestilling å satse høyere på kontantstøtta og redusere fedrekvota til 10 uker.
Jeg er lei meg på vegne av alle som skal bli foreldre de neste 4 år og håper det går bra med dere alle, sånn på tross av at dere skal tape mer på å bli foreldre med de blå i førersetet. Det er trist at dere ikke skal få ta tidlig ultralyd fordi de borgerlige er redd for at dere kanskje blir å ta abort da, jeg mener at dere selvfølgelig skal ha rett til å ta ultralyd dersom dere ønsker det.

Jeg har holdt på med politikk i 10 år nå og har i utallige skoledebatter vært vitne til at både Unge Høyre og FpU har gjort narr av nynorsk og sagt at “når vi kommer i regjering skal nynorske bort sammen med Mullah Krekar”. Senest i år gjorde FpU-representanten et stort poeng av “Ein gut-guten-gutar-alle gutane” og lovde å fjerne det bortkasta sidemålet i løpet av de 100 første dagene i regjering. Regjeringa selv sier nå at de skal satse på at nynorsk skal bli et mer engasjerende fag. Første fete løgn er gjort, og dere som stemte på H og FrP for å slippe nynorsk kan angre. Ellers så ser jeg at asylpolitikken blir på grensa til umenneskelig og at vi skal straffe asylsøkere basert på handlinger andre asylsøkere kan ha gjort. Jeg rister på hodet og kan ikke fatte og begripe at Erna Solberg har gått med på Tilbakestegspartiet sin latterlige asylpolitikk. Det er ikke engang en høyrepolitiker verdig.

Når det kommer til samferdsel er det jo intet nytt. Her skal blåblå regjering kjøpe asfalt på kredittkort og sette oss (framtida) i gjeld. Jeg melder regjeringa på luksusfellen i dag, og satser på at økonomene i tv3 kan fikse opp i sløsepolitikken til de borgerlige.

Arveavgiften skal bort og Kjell-Inge Røkke m/venner skal slippe å betale så mye formueskatt. Alt dette skal Erna&Siv fikse, men de sier lite om hvor pengene skal komme. Jeg er redd for at dette går ut over oss vanlige folk, og frykter stor oppryddingsjobb om kort tid. Landet vårt skal nå driftes av en stor dose egoisme, og i løpet av kort tid kan vi være der Sverige er i dag.

Privatisering av offentlige tjenester er det jeg tror vi blir å kjenne mest på. Jeg har ikke råd til å kjøpe eldreomsorg til mine foreldre når de blir gamle, og jeg hadde aldri hatt samvittighet til å betalt meg til et bedre liv når det skal gå ut over andre mennesker som kanskje har det verre enn meg. De borgerlige åpner for at så lenge du har penger, så skal det gå deg greit i livet. Jeg tenker mer på de som ikke har all verdens ressurser, det er disse vi burde drive med politikk for. Ikke for egen vinning, ikke for lommeboka til de aller rikeste, men for Ola og Kari Nordmann.

#Borgerligland #Blåblå #Regjering #Asylpolitikk #Miljøpolitikk #Samferdselspolitikk #Familiepolitikk #Luksusfellen #H #FrP #Tilbakestegspartiet #FETLØGN #Fra #UngeHøyre #Og #FpU

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg