Flytte problemet istedet for å fikse det?

Erlend Bøe som er lederen av Troms Unge Høyre har kommet med en “sterk” reaksjon på mobbehistorien til Birgitte Eriksen. Hennes historie kan du lese her http://www.nordlys.no/nyheter/article6944376.ece 

Jeg er selvfølgelig i mot mobbing, og det tror jeg egentlig de aller fleste er. Men i motsetning til lederen av Troms Unge Høyre, så ønsker jeg å gjøre noe med det. Unge Høyre ønsker å tvinge mobberen til å bytte skole, slik at den som mobber skal “pakke kofferten og flytte”. Høres ut som mye av det samme som det FrP vil gjøre med Mullah Krekar, men det er helt klart en anna sak.
Det var utrolig sterkt å lese historien til Birgitte, og jeg tror de aller fleste kan kjenne seg igjen i den, enten som mobbeoffer, mobber eller vitne. Det er viktig at mobbeofrene forteller sin historie slik at det blir mer fokus på problemet og ikke minst fordi rollene ofte blir snudd i slike situasjoner.
Jeg mener at ingen må flytte. Verken den som blir mobba eller den som mobber. Jeg synes det er helt uakseptabelt å sende noen bort fra en skole i stedet for å ta tak i situasjonen. Birgitte sin historie er desverre ikke unik, og man ser at lærerne ikke strekker til. Det jeg mener vi burde gjøre for å forebygge mobbing er først og fremst å jobbe med de voksne. Foreldre og kommende foreldre er de viktigste personene som kan påvirke barna i riktig retning, og det er en kjent faktor at dårlige holdninger gjerne kommer fra de voksne. Deretter burde man ha mer fokus på mobbing i undervisninga, både i barnehagen og på skolen. Når mobbing oppstår må man ta grep. Jeg tror at konsekvenser er viktig. Hvordan ellers skal mobberne lære?
En anna ting jeg mener er viktig er å ha fokus på de som “bare ser på” at mobbing skjer. Vi har alle vært vitne til negative handlinger, og når de handlingene fortsetter på de samme personene over lang tid, da er de som ser på at mobbinga skjer, også en stor del av problemet.
Felles undervisning og bevisstgjøring på hva mobbing er mener jeg er viktig. At barna får innsikt i hvordan mobbeofre har det og hva de går igjennom både under og etter mobbinga skjer. Kanskje kunne Birgitte og andre mobbeofre som står frem være en viktig ressurs som en del av “mobbeundervisninga”? Det tror jeg hadde hjulpet mange!
Mobbing er først og fremst et empatisk problem. Det blir utført av personer som ikke har evnen til å sette seg inn i andre sin situasjon. Hvis man lærer barn om samvittighet og empati så tidlig som overhodet mulig, så mener jeg at vi kan endre mye. Hvis man ikke fokuserer på rett og galt i oppveksten, hvordan skal man gi barna gode holdninger da?
Mobbing er også et stort samfunnsstrukturelt problem. Når samfunnet legger opp til at alle skal være på en spesiell måte, kle seg på en måte og oppføre seg på en måte, da legger det også opp til at de som ikke “passer inn” i normen blir stående utenfor.
Ingen fortjener å bli stående utenfor. Vi burde bli mer inkluderende i dette landet. Vi har ingenting å tjene på å mobbe noen. Dessuten har jeg troa på karma. Er du en mobber, så slår det ofte tilbake på deg.  

“Det er vår jobb i Unge Høyre å komme med nye ideer og ny politikk” sier Erlend Bøe. Hva er nytt med å flytte mobberen til en ny skole der han/hun kan fortsette å mobbe? Det hjelper ikke å gi problemet videre. Man må ta tak i det der man er, og ikke gi utfordringa til nye lærere og nye potensielle mobbeofre.

#Mobbing #Uenig #Ungehøyre 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg