Har vi det “utrolig godt” i Lenvik kommune?

Jeg bare spør. I dagens Troms Folkeblad er det en skikkelig glad-sak med stort bilde av den litt småkjekke ordføreren vår der han legger frem hvor utrolig godt vi har det i Lenvik. Jeg tror kanskje at de som står i fare for å miste skolene sine i distriktet mener noe helt annet.


(Skjermdump fra Folkebladet)

Jeg er av den formening at vi i Norge er utrolig heldig. Vi har det bedre enn stortsett hele resten av verden, og vi bor i verdens rikeste land. Generellheten tjener godt og vi har nok til smør på brødskiva- og vel så det. Jeg føler meg heldig som ble født og oppvokst i Norge, fordi jeg ser at store deler av verden har det forferdelig. Men dette innlegget skal ikke handle om det, det skal handle om Lenvik kommune. Og hvor “utrolig bra” vi har det.

Jeg har ikke vært folkevalgt spesielt lenge i kommunen. Jeg er 22 år og sitter min første periode i kommunestyret. Jeg jobber som helsefagarbeider i kommunen. Vi har store problemer med å få faglært bemanning i helsesektoren i Lenvik, og utifra informasjonen vi fikk i media, så var dèt alene grunnen til at en hel avdeling på det nye sykehjemmet står tomt. Vi trenger å rekruttere helsearbeidere, men vi har lite eller ingenting og tilby dem når de er ferdigutdanna. Hvis du ser bortifra ei 16,9% stilling der du jobber de resterende prosentene i helgene og på ulike institusjoner. Det er ufattelig trist at vi ikke prioriterer ressursene våre bedre enn vi gjør, og at det fører til store problemer i helsesektoren med høyt sykefravær og lite forutsigbarhet.
Jeg skulle også ønske at vi tok inn flere lærlinger i kommunen. Det er rekordmange som står uten lærlingeplass, og der mener jeg at vi har et ansvar. Hvordan ellers skal man “holde på ungdommen”? Dersom vi ikke gir de en grunn til å bli værende i kommunen, så kan vi ikke forvente at de blir værende.

Vi går nå inn i en budsjettprosess der vi skal bestemme hvordan midlene skal bli brukt i kommunen det neste året. Det ser ikke ut som om vi har det veldig bra, etter tallene å bedømme. Vi står i fare for å måtte legge ned kulturhuset, vi kan kanskje miste sykehjemsplasser og hele 2 skoler er foreslått nedlagt. Jeg tviler på at de som blir berørt av dette har det noe særlig godt. De mest “garva” kommunepolitikerene jeg kjenner har uttalt seg om at den økonomiske situasjonen er verre enn de noen gang har sett. Vi har mye gjeld og lite cash. Dårlig kombo.
Jeg har det ikke så godt med tanke på prosessen vi nå går inn i. Jeg skal være med å bestemme hvem som skal få hva og hvem som ikke skal få. Hva som skal prioriteres og hva som ikke skal prioriteres. Det er ikke en lett oppgave, men jeg skal gjøre mitt aller beste. Jeg har flere gode forslag på bordet i forhold til innsparinger som ikke går ut over de mest sårbare i kommunen. Jeg ønsker ikke og gå med på å legge ned bygder, og jeg vil ikke se at vi går “eldrebølgen” i møte med for lav bemanning og for lite sykehjemsplasser.

Høyre, Frp, KrF og Senterpartiet starta kommunestyreperioden som en samla posisjon. De hadde mye makt, og det var egentlig ganske vanskelig for oss andre og få noe som helst igjennom. Posisjonen stod på sitt og det føltes mange ganger unyttig og diskutere saker (tipper vi kunne tjent inn endel $ på møtegodtgjørelse dersom vi bare hadde gått rett til avstemming den tida). Det regimet som styrte var knallhardt og miljøet ble bare dårligere og dårligere. Ulike hendelser innad (og sikkert utad) førte til at Senterpartiet valgte å trekke seg fra samarbeidet med de borgerlige. Jeg merka med en gang at det ble spennende å være politiker igjen. Så trakk en representant fra FrP seg ut av partiet, noe som førte til at han ble frittstående representant. Dermed ble opposisjonen i flertall! Jeg synes det er kjempefint. Trist at det måtte bli sånn, men det er kanskje konsekvensen av politikken som føres, tenker jeg.

Så at ordføreren halveis i perioden skryter av hvor bra alting er, det har jeg liten forståelse for. Jeg er veldig for framsnakking, og jeg skulle ønske det ble mer positiv omtale om kommunen vår! Jeg er veldig glad i hjemplassen min, og er stolt over hvor jeg kommer fra. Men skryt og framsnakk skal være faktabasert og fortjent. I dette tilfellet mener jeg at ordføreren har blingset.

Det er mye som er bra med Lenvik kommune. Det første jeg tenker på er de ansatte. Dere gjør en viktig jobb og det settes stor pris på. Kommunen drives av arbeiderne, men de hører vi skjelden noe om. Det er disse som fortjener framsnakk og positiv omtale. De som gjør jobben. TAKK!

Er du innbygger i kommunen min? Har du det bra?

#Lokalpolitikk #Uenig #Opposisjon #Framsnakk #Nedsig #Iverdensrikesteland #2013 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg