Kampen mot det selvfølgelige

Det siste stuntet til Troms FpU gjør meg mer enn bare litt fysisk uvel. Kampanjen “FRP rydder opp” vitner om desperasjon for FrP sine mange brutte valgløfter og svelgte kameler etter 100 dager i regjering. Som dere ser på bildet oppfordres det til tvangsreturnering av asylsøkere og det “skrytes” av at FrP viser handlekraft i asylpolitikken. Egentlig er dette ikke bare trist på vegne av de som føler seg støtet, men også for det politiske miljøet her til lands. Dersom man skal synke på et lavmål som dette for å “redde seg” ut av utallige feilgrep, så ser jeg for meg at det blir dårlige tilstander for vi som faktisk ønsker å holde på med politikk for framtida. På forhånd vet jeg at dersom gjengen i Troms FpU leser dette innlegget, så blir jeg møtt med samme “argumentasjon” som de alltid tar. “Hvorfor skriver dere ikke om deres egen politikk?”, “Dette er personangrep” og andre lignende offerrolle/hersketeknikker i stedet for å diskutere det saken handler om. Hvis de ønsker å vite hva jeg står for i forhold til asylpolitikk, så finnes det utallige innlegg om dette på bloggen min. Dersom noen medlemmer av FpU eller andre sympatisører føler seg krenket basert på dette innlegget så skjønner jeg det. Men jeg velger å tenke mer på de FpU krenker med sin nye kampanje. På min egen blogg forbeholder jeg meg retten til å skrive fritt om saker jeg reagerer på og oppklare myter om innvandring spredt av FpUs sympatisører.

Plakaten snakker jo egentlig for seg selv. Det er kanskje unødvendig å nevne at bildet og ordene pent sagt kan virke innvandringsfiendtlig. Dette overrasker meg på ingen måte, FrP er ikke partiet for folk flest. Store deler av grunnen til at FrP har såpass høy oppslutning som de har er dessverre at mange deler det grusomme synet de har på personer av ikke-etnisk norsk bakgrunn. Det er trist nok i seg selv. FrP har en rasistisk retorikk som har fått betydelig stor oppslutning i det norske samfunnet. Detsom du gjentar en løgn mange nok ganger, fremstår det til slutt som en sannhet. Det har FrP skjønt. Gjennom sine ord og formuleringer, gjentatte uttalelser om at “alle voldtekter i Oslo begåes av asylsøkere”, så klinger det fort litt bedre i folks ører enn det som faktisk er sant; at de fleste voldtekter i landet vårt begås av en mann offeret kjente. FrP har i mange år vært Stortingets største talerør på vegne av de som ikke ønsker integrering i samfunnet. De som kommer med rasistiske uttalelser, utfører rasistiske handlinger og ønsker å sende “de hjem dit de kom fra”. Etter 40 år utenfor regjering er uttalelsene og forslagene på fronten mange. Et kjapt søk på ordene “FrP og rasisme” viser 197 000 treff. Det er ikke tilfeldig.
Hele ideen FrP har om å “hjelpe de der de er” og bygge asylmottak utenfor norges grenser er endel av ansvarsfraskrivelsen og fremmedfrykten FrP har. Det første FrP gjorde i regjering var å fjerne bistandsministeren. Det mener jeg er en stor feil. FrP sier alltid at de ønsker å “hjelpe”, bare ikke “her hjemme”. Det stemmer ikke. De gjør alt de kan for å kunne lukke øynene sine for virkeligheten og “slippe” å føle seg som innvandrere i eget land, osv. FrP vil ikke hjelpe innvandrere eller asylsøkere. FrP vil “hjelpe” øst-europeere som fungerer som billig arbeidskraft og utnytting, også kalt sosial dumping. Det ligger lite hjelp i sosial dumping. Det som gagner FrPere er FrP for. Resten er de helst imot. Jeg for min del velger å engasjere meg i politikk på vegne av flere enn meg selv, også kalt solidaritet. FrP har de mest rasistiske standpunktene i mange saker. Ja, jeg sa det. Jeg har sagt det før og sagt det igjen, rasisme. Jeg føler at det ikke er nødvendig å kalle en spade for en stol når du kan kalle rasisme for rasisme. Dette betyr selvfølgelig ikke at alle som engasjerer seg i FrP er rasister, på ingen måte. Det jeg mener er at når du som parti har forslag til egne lover for innvandrere, da driver du med forskjellsbehandling. I andre land kalles gjennomføring av sånne lover for apartheid. I Norge skal man passe seg for hva man kaller folk, men jeg har ingen problemer med og stå for at jeg mener at dette er et rasistisk forslag fra FrP.
Løsningene til FrP er utestengelse og segregering. Det er ikke sånn jeg vil ha det. Det er ganske stor forskjell på å kalle folk for rasister og på å kunne begrunne at de påstandene personer eller grupper kommer med er rasistiske. Jeg mener at FrP har mange rasistiske holdninger og generaliserer og stigmatiserer hele grupper framfor å behandle personene for mennesker. Enkelt og greit.

Med meg i dette innlegget skal jeg slå ned på endel av “sannhetene” FrP skaper. De fleste som følger litt med i politikken har fått med seg at FpU i de aller fleste debatter fremstiller et bilde av innvandrere som kriminelle. Det som er fakta er at innvandrere kanskje burde hatt større grunn til å være kriminelle enn nordmenn fordi de i større grad opplever utstøting og utestengelse enn resten av befolkninga gjør. Likevel stemmer ikke påstanden om at innvandrere er kriminelle. De som er kriminelle er FrPs politikere, som er statistisk sett mer kriminell enn gjennomsnittet av nordmenn er. Viser til skattesnyting, vold i fylla og brudd på veitrafikkloven osv. Et kjapt søk på google viser mye av den sorten også, for de som er spesielt interesserte.
Påstand nr 2 handler om at “asylsøkere kommer hit for å søke lykken”. Det er feil. Jeg velger å tro at det skal litt mer til enn “lykke” for å bryte opp med alle du kjenner, alt du eier og relasjon til det stedet du kommer ifra. Antallet mennesker som dør på vei hit er så stor at det ikke ligger noen grunn til å anta at folk ønsker å dø for å få seg litt mer lykke. Påstanden og dobbelstraffen asylsøkere får rundt arbeid er ganske relevant. Jeg har hørt FrPere si at “asylsøkere snylter på skatten” for så og si at “innvandrere stjeler jobbene våre ifra oss”. I dag er det veldig vanskelig for asylsøkere å få seg jobb, både pga mangel på papirer og ikke minst rasisme. Heter du Nils stiller du dessverre mye høyere enn dersom du heter Ali. Jeg ser for meg at anonyme jobbsøknader kan være en løsning på dette. Dessuten er det sånn at man veldig mye oftere ser personer som ikke er hvite i arbeid som mange hvite føler seg for gode for. Det er forferdelig. Når det kommer til skatt og penger asylsøkere får er dette på et absolutt minimum. Kommer du til Norge må du se langt etter å leve etter norsk standard med det første. Jeg kjenner en asylsøkerfamilie som lever på 1200,- i uka. Det må ingen komme å fortelle meg er spesielt luksuriøst. En anna ting er kontantstøtta. Den er jo FrP for av helt andre grunner enn asylpolitikk. Dette er det mange innvandrere som benytter seg av som en rettighet de har på lik linje med andre familier i Norge. Jeg er imot kontantstøtta av den enkle grunnen at jeg er for integrerering og likestilling.

Til sist vil jeg bare nevne at Norge ikke blir snikislamisert. Misjonering av Islam er betydelig mindre enn hva den norske kristendommen driver med av misjonering i de fleste andre deler av verden. Vi lever i 2014 i et land med religionsfrihet. Det betyr at du har lov til å utøve din religion når du kommer hot, uansett hva den måtte være. Det har jeg stor respekt for. 

Kampen mot FrPs usympatiske holdninger er for meg kampen mot det selvfølgelige. Jeg er for at mennesker skal behandles likt uavhengig av kjønn, seksualitet eller etnisk bakgrunn.

 

#FrP #Rasisme #Asylpolitikk #Politikk #Selvfølgeligheter #Myter #Kampanje #Blåblåregjering #Mørkeblåregjering #Koreminbistandsministernåregtrenghan? 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg