Om pels og sånt


Bildet er hentet på ABCnyheter

Den senere tida har vært preget av Sandra Borchs provokasjon i ulv-pels. Da hun la ut bildet av seg selv på Facebook iført en grusom ulvepels tenkte jeg at det var logisk at hun hadde det, i og med at hun er for ulveutrydding. Da jeg så kommentaren hennes “Død ulv er en bra ulv” så jeg bare for meg mediesirkuset som kom i ettertid. Dagen etterpå var det oppslag i riksmedia, internasjonal media og selvfølgelig lokalavisa. Er det bare jeg som er fette-lei? At hun i tillegg går ut og forteller at hun “gjorde det bare for å provosere” er med på å akkurat gjøre det; provosere. Jeg må innrømme at hun treffer en nerve inni meg når hun i tillegg, kun få dager etterpå går ut og inntar offerrollen som mobbeoffer. Det er tøft at hun ikke gir seg og at hun står for det hun mener. Når hun går ut og sier at hun ikke bryr seg om hva slags tilbakemeldinger hun får, så skjønner jeg ingenting. Jeg har forståelse for at folk blir provosert. Jeg er en av de som alltid har syntes at Sandra Borch får altfor mye pes på grunn av måten hun ser ut på. Det er helt klart motbydelig at hun blir hetset og får drapstrusler daglig fordi hun står frem for det hun mener. Jeg vil alltid være på hennes side når det kommer til akkurat det. Dersom man lar seg provosere av uttalelsene hennes og hennes atferd, så kan man arrgumentere imot de. Man kan saklig kommentere på bloggen hennes, skrive innlegg om det eller ta avstand fra hennes meninger. Man trenger ikke å kommentere kroppen hennes eller hetse henne.

Jeg respekterer at jeg og Sandra Borch har ulike meninger og har som sagt ingen problemer med å forstå at akkurat hun ønsker å pryde seg med døde dyr. Det er naturlig i og med hva slags standpunkt hun har på feltet. Likevel synes jeg at arrgumentasjonen hennes er tynn. “Jeg synes pels er bra. Det har vært veldig kaldt i Nord-Norge og Trøndelag den siste tiden. Da er det godt å ha på noe som holder en varm. Det er heller ikke til å legge skjul på at jeg synes pels er bra. Så lenge det viser seg at dyrene har det bra, har jeg ingenting imot å kjøpe pels.” – Sandra Borch til VG.
For det første har det ikke vært kaldt i Nord-Norge og Trøndelag “den siste tiden”. Det er aldri så kaldt i Norge at vi må ty til det ekstreme å kle på oss døde dyr. Så kaldt er det ikke. Vi lever i 2014 og har alle forutsetninger til å skaffe oss varm bekledning uten å måtte drepe noen av den grunn.
Samtidig som hun hinter frampå at akkurat hennes pels er skaffet på en ordentlig måte og ikke på en “canada goose-måte”, nekter hun å svare på hvor pelsen kommer ifra. Hvorfor det? Fordi det kanskje viser seg at ulven ikke ble behandla ordentlig likevel?
Den tidligere lederen av Senterungdommen sier at på grunn av at ulvepelsen er av god kvalitet kan hun vite at ulven har hatt det bra. Jeg tenker ikke det. Selv om eggene vi kjøper på butikken ser fine ut, så betyr det ikke at de har hatt et fint liv. Bare for å ta det første eksemplet jeg kom på. 

Dyremishandling er ikke morsomt. Det er ikke noe å tulle med. Om det er ulv, rev eller høner, så er det likevel det samme. Ingen fortjener å bli behandla dårlig uansett. Dyrene som brukes til pels lever under harde omstendigheter. De blir flådd på enklest mulig måte og dyret blir ikke utnyttet slik det hevdes av de som er for pels. De dør i ung alder kun fordi vi mennesker er forfengelige. Det er forferdelig og ingen fortjener det. For meg er alle dyr levende individ, og selv om det ene dyret skaper mer alo enn det andre, så gir det ikke oss mennesker noen grunn til å flå huden dems og ta den på oss bare på gøy. Det arrgumenteres med at vi “må bruke hele dyret”. Må vi egentlig det? Er vi nødt til å utnytte hele dyret bare fordi vi kan? Må vi utnytte dyr i utgangspunktet? Disse spørsmålene dukker stadig opp i hodet mitt, og jeg finner ingen logiske svar på de. Jeg ble vegetarianer for mange år siden og hver gang det blir et samtaleemne, så kommer påstanden om at “vi må spise kjøtt. Det har vi gjort i alle år”. Jeg vet aldri helt hva jeg skal svare på det. Det er ingen som MÅ spise kjøtt. Vi har gode forutsetninger for å klare oss uten det. Jeg har forståelse for at “mennesket har drept dyr og spist kjøtt for å overleve”, men strengt tatt så må vi ikke det nå. Vi lever ikke i hine hårde dager der det ikke var noe valg. Vi kan velge selv. Butikkene florerer over av gode alternativer til kjøtt. Vi klarer oss uten det. Det er greit at kjøtt er en viktig næringskilde for veldig mange, men vi kan finne protein, fett, energi, vitaminer og mineraler i mange andre produkter enn akkurat kjøtt. Det er ingen som må spise kjøtt i 2014. Likevel gjør vi det. Jeg er ikke en type veggis som påtvinger andre mine matvaner. Jeg går aldri inn i stordiskusjon med vennene mine om middagsvalg. Jeg bare lar vær å spise det selv fordi det gir meg god samvittighet. Jeg slipper å leve med å bidra til andres død i form av mitt valg. At andre velger det motsatte kan ikke jeg gjøre noe med.

#Pels #Neitilpels #Neitilkjøtt #Matsomgirgodsamvittighet #Dyremishandling #Dyrevelferd #Politikk  

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg