Kommunesammenslåing

Den sista tida har kommunesammenslåing vært en het potet i politikken. Vi kommer liksom inn på det med jevne mellomrom, og jeg merker at mange engasjerer seg i det. De aller fleste sier at “det kommer jo til og skje, så det kan likegjerne skje nå”. Jeg er egentlig enig i det. Jo før, jo bedre er en god regel. Sålenge prosessene er ryddige og folk blir fornøyde.
Hvert år leser vi om at små kommuner bruker for mye penger. At det er bedre for folket og bo der det er ferre folk fordi det blir brukt mer penger pr innbygger enn det gjøres i store kommuner.

Mange vegrer seg til å bli slått sammen fordi det kan føre til store endringer for de som allerede har det bra i den kommunen de lever i. Mange mener ingenting om kommunesammenslåing, mens noen synes det kommer til og bli veldig bra! Jeg har ikke så veldig mange sterke meninger om det, egentlig. Jeg ser at det kan være lurt for mange, men jeg ser også at mange kan tape mye på det. Jeg har stor forståelse for at våre nabokommuner er redde for å måtte bli slått sammen med Lenvik. Vi er en relativt stor kommune og vi har mange utfordringer. Likevel tenker jeg at våre problemer absolutt kan løses og at vi kan ha godt av å bli slått sammen med andre! Men hvis kommuner som feks Torsken, Tranøy og Berg skal slåes sammen med oss, så fordrer jo det at vi har ting på stell til den dagen eventuelt kommer.
Det er jo ikke rettferdig at en kommune som drives bra skal måtte ta ansvar for feks vårt underskudd og megastore gjeld?

Jeg er for en Senja kommune og tror at det hadde vært kjempebra! Vi ser at kommunegrensene på Senja kanskje skulle blitt gjort noe med for lenge siden og at mange praktiske ting hadde vært lettere dersom alt hadde vært ett. For eksempel skolene. Kanskje kunne elevene i Fjordgård gått i Senjahopen? Og elevene i Vangsvik gått på Silsand? Dette er bare ting jeg tenker over umiddelbart, og ikke noe jeg har diskutert med noen. Bare sånn at det er klart og at ingen må ta ansvar for mine refleksjoner.
Det er mange ting med de små kommunene jeg liker. De har god dugnadsånd og folk gjør det lille ekstra for bygda si. Det er ikke dermed sagt at vi på Finnsnes aldri kan få det sånn, men bygdekulturen er ofte fin og gagner mange. Jeg har vokst opp med at alle må bidra med det de kan bidra med, lite eller stort. Sånn tenker jeg at vi også må tenke fremover nå som kommunesammenslåinga blir et faktum.

SV er positive til kommunale samarbeid og til sammenslåing der kommunene ønsker dette selv. Det er viktig at det skjer frivillig og ikke med tvang og at ingen taper penger på å slå seg sammen.
Regjeringa vi var så uheldig og få ved sist valg er jo veldig gira på kommunesammenslåing. Jeg kan godt gå med på å slå sammen kommuner, men da må alle kommuner være individuelt vurdert og man kan ikke kjøre full sentralisering på bekostning av de som er sårbare. Jeg er redd for at vi ikke skal kunne gi de som trenger mest den oppfølginga de trenger. I min kommune har vi store utfordringer blant anna når det kommer til barnevern, eldreomsorg og generelle politiske konflikter. Det er viktige ting jeg mener at vi burde få på stell før vi drar flere inn i våre utfordringer.
Regjeringen fikk i dag overlevert sin rapport om kommunestruktur. Ekspertutvalget (som blant anna Lenviks administrasjonsleder sitter i) foreslår at kommunene bør ha minst 15-20 tusen innbyggere av hensyn til kvaliteten på tjenestene kommunen kan tilby.  
En minimumsgrense på 15000-20000 innbyggere er ikke gjennomførbart i distrikts-Norge. I nord-Norge er det langt mellom plassene der folkene bor og det må slåes sammen bra mange kommuner for at det kravet skal innfries. Det kan bli mange mil for mannen i gata for å komme til kommunesenteret og mange kan miste full oversikt og derfor bli hemmet ifht å ta del i demokratiet. Det er også en utrolig dårlig start for et samarbeid å begynne med tvang. Derfor er gode prosesser viktige. 

Jeg er utrolig spent på framtida og hva den bringer. Spesielt med tanke på hva som skjer her hvor jeg bor og hva slags konsekvenser sammenslåinga har.

#Politikk #Tanker #Kommunesammenslåing #Tvang #Frivillighet #Blåblåregjering #Framtida #Lykketil #Snakkes

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg