Kids blir endelig en del av resten av oss

For 200 år siden satt det en hel del gubber seg ned på Eidsvoll og skrev under grunnlovsdokumentet for Noreg. Jeg får med meg at veldig mange synes det er veldig stort. Personlig har jeg ikke hatt noe stort forhold til 200 års jubileet, men mener selvfølgelig at 17.mai er en viktig dag. Grunnloven er litt som is på 17.mai. Du må liksom ha det for at ting skal gå rundt. 
Jeg synes det er rart og trist og tenke på at det bare er 200 år siden og at det stortsett var menn som styrte alt på den tida. Jeg tenker på mine forfedre og mødre, og lurer på hvordan de hadde det på den tida. Så for meg har det blitt litt sånn… gubbis-dag og feire akkurat i år. Jeg er stolt over landet mitt, ikke misforstå, og jeg er glad for at loven endres og røres på- også av kvinner. Det er viktig for hele folket at både menn og kvinner styrer her til lands.
Politisk sett burde jeg være kjempeengasjert. Men det må være lov til å være ærlig. Grunnloven angår meg i aller største grad, men jeg føler at jeg er engasjert i så masse. Man kan ikke bry seg veldig mye om alt. Man må på en måte fordele engasjementet litt.
Det viktigste for meg er ikke hva som skjedde for 200 år siden, at jeg skal få 2is på 17.Mai eller at jeg faktisk (!) har fått fri fra jobb på lørdag. Det viktigste for meg er at barns rettigheter endelig skal bli grunnlovsfestet. Det var på høy tid. Mildt sagt. 

At barn skal få en egen grunnlovsbestemmelse er viktig for oss alle. Det engasjerer meg masse. Det viser meg at vi utvikler oss i ei positiv retning fra og se på barn som foreldrenes smykker til å se på barn som egne individer med egne rettigheter. Man kan ikke forvente at alt var perfekt i 1814. Men at barns selvstendige rettigheter ikke har blitt skrevet inn i grunnloven før nå er ganske skuffende. Det viser at vi tidligere ikke har tatt ansvar for landets fremtid. Barn er samfunnets viktigste ressurs. Framtida til alle oss begynner med kidsa. Og hvert eneste barns fremtid begynner i familien. For det beste for fremtida fortjener barn et trygt hjem og en stabil familie. Trygge familier gir barn gode muligheter til å utvikle seg på sine egne premisser. For å gi barna de beste kortene til det senere voksenlivet er vi avhengig av at barns rettigheter blir styrket. At de har en hel nasjon bak ryggen dersom de ikke blir tatt vare på. Alle barn er forskjellige, men alle barn trenger omsorg fra oss voksne.
Omsorgssvikt kan skape fattigdom og unød. Det er med på å svekke framtida for flere enn de barna det går ut over. Vold og fattigdom går i arv, og det er viktig at vi legger store ressurser inn i arbeid som er med på at alle barn har det godt.

Grunnloven og 2 is på 17.mai er en god, norsk tradisjon. Vi er flinke til å skryte av landet vårt hver gang vi får muligheten. 
Jeg er stolt av å være en del av en tradisjon som er med på å sette barn først. I Norge hadde vi verdens første barneombud, den første barneministeren og var blant de første landene som skrev under FNs barnekonvensjon. Nå er det på tide at vi tar oss sammen og viser en gang for alle at barna er viktige for oss, for kampen for barns rettigheter er ikke over. Vi må ta styringa og sikre barna den plassen de fortjener, både i grunnloven og i rettsapparatet. Barndommen er for kort til å vente. Kids må også få bli en del av resten av oss.

#Barnsrettigheter #Framtida #Fellesskap #17mai #2is #Grattis #Kids  

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg