Arbeid til alle

Jeg leste nylig en sak som gjorde meg veldig glad! Den handla om Victoria og David Beckhams sønn, Brooklyn, som har fått sin første jobb i en alder av 15 år. Selv om han kommer fra en styrtrik familie, mener foreldrene hans at han må lære seg verdien av hardt arbeid. Det er stor respekt av det foreldrene hans gjør, og jeg er helt enig. Det er viktig at barn lærer seg at ingenting kommer gratis, og at hardt arbeid lønner seg.

I dagens samfunn er arbeid viktig. Jeg har vokst opp med hardtarbeidende foreldre og steforeldre som har lært meg hvor viktig det er å jobbe. Da jeg var ungdom sa mamma at “du skal være bra syk for å ikke gå på jobb. Aller helst skal det være tegnet hvite streker på gulvet rundt kroppen din”. Det var kanskje litt drøyt og satt på spissen, men jeg skjønte hvor hun kom fra. Fravær lønner seg overhodet ikke, og på jobb skal man gå. Jeg er stolt over min egen arbeidsmoral og ser virkelig verdien i at voksenpersonene i livet mitt jobba. Det har vært en viktig ressurs for meg, ikke bare økonomisk, men også mentalt.
Jeg hadde min første jobb da jeg var 12. Jeg har vaska, servert, stådd i oppvasken og jobba hardt for å tjene mine egne penger tidlig. Følelsen av den første lønna var ekstremt god. Den stolte følelsen kan jeg enda kjenne på når jeg får lønn i dag. Det føles så utrolig fortjent å få penger inn på kontoen når du vet at du har gjort en god jobb og virkelig stått på. Jeg kan ikke forestille meg følelsen av å få dagpenger eller ulike former stønader fra NAV hver mnd, den kan umulig være like god.
Jeg synes det er utrolig viktig at man lærer den yngre generasjonen at man skal stå på og at hardt arbeid er viktig. At man ikke skal skulke skole eller jobb fordi det får konsekvenser. At man skal prøve hardt å få seg en jobb tidlig dersom man har mulighet til det.
Hjemme hos oss må alle bidra. Barna hjelper til i de daglige gjøremålene, og har ansvar for å holde rommene sine ryddige og rene. De hjelper også til med å lage middag og med å dekke på og av bordet. Dersom de er på tilbudssiden får de belønning. Det vil si at hvis de tilbyr seg å hjelpe litt ekstra en dag, så får de kjenne på følelsen av å tjene på det selv, både i form av ros og i form av ulike goder som feks at de får være lengre ute en kveld eller får et ekstra glass saft den dagen. Jeg synes også det er viktig som forelder eller sekundærvoksenperson å vise barna at man arbeider. De er godt vante til at jeg kommer hjem fra nattevakt en morgen, eller at jeg ikke kan møte opp på turntrening en kveld fordi jeg er på seinvakt. De har også vært med faren sin på arbeid flere ganger dersom barnehagen eller SFO har holdt stengt, fordi det ikke er sånn at alle har mulighet til å være hjemme fra jobb.  For hvordan skal man forvente at de under oss skal få seg jobb når de blir voksne dersom de ikke ser at det lønner seg?

Dersom man blir gående uten jobb lenge bør man ha en god grunn til det. Jeg sier ikke at “alle som går på NAV er der uten grunn”, jeg har full forståelse for at mange trenger ulik hjelp i ulike faser av livet sitt. Likevel er det ikke til å stikke under en stol at mange “naver” sånn tilsynelatende uten grunn, men av latskap. Det synes jeg ingenting om. Noe mer respektløst ovenfor samfunnet skal man lete lenge etter. Som sosialist har jeg lært meg å verdsette velferdssamfunnet vårt. Jeg har lært meg å se det beste i folk og respektere at andre velger annerledes. Likevel ser jeg at flere i min nære omkrets velger bort jobber de kan få fordi de “er for dårlige”.
Det kan hende jeg tråkker på noens ben av dette innlegget innså jeg nettopp, men jeg mener overhodet ikke noe vondt med det. Som politiker har jeg lært meg å passe meg for hva jeg sier, men jeg kan fullstendig stå innenfor det jeg i dette innlegget uttaler. Det kan virke krast, men det er ikke ment sånn.
Jeg er bare så utrolig stolt over at vi har et samfunn som legger til rette for alle og som sørger for at alle har muligheter til hjelp dersom de trenger det. Et samfunn basert på tillit og fellesskap. Et samfunn for alle. Jeg har derimot også lært meg at man ikke får et perfekt samfunn, og at det alltid finnes personer som er villige til å utnytte det fantastiske systemet vi har for egen vinning. Det kan man ikke komme unna, sies det. Jeg skulle ønske alle hadde like gode verdier når det kom til jobb, men jeg er kanskje i overkant naiv.
Uansett, så viser det seg at det ikke lønner seg. Jeg har lært meg at man ikke skal se ned på de som går på NAV uten grunn, man skal heller tenke at de har tatt et aktivt valg om å være inaktiv. Et valg som innebærer at de ikke får den gode følelsen av lønn hver mnd. Et valg om å ikke ha de samme ressursene og mulighetene for seg selv eller evnt barn i familien. Et valg om å prioritere andre ting enn arbeid. Når virkeligheten kicker inn og de må få seg en jobb etter lang tid kan det bli vanskelig. Jeg tenker at man alltid må gi mennesker en mulighet og at alle kan forandre seg. Men selvfølgelig ser det dårlig ut på CVen når du ikke har vært i arbeid på lang tid uten at du kan vise til en gyldig grunn til det. Eller hvis du fikk sparken fra jobb fordi du hadde for mye fravær. Det straffer seg direkte å ikke jobbe. Derfor er jeg opptatt av at alle som kan jobbe bør jobbe.

Andre viktige tanker og spørsmål jeg har rundt temaet er; Hvordan skal vi sørge for at flere ønsker å jobbe? Hvordan skal vi gjøre det vanskeligere for folk å “nave” og hvordan skal vi hjelpe flere folk i arbeid? Det er helt klart at vi har store utfordringer både innad i NAV-systemet, men også med folks holdninger til arbeid. Jeg tror at vi alle har et kollektivt ansvar for framtida. Det viktigste vi kan gjøre er å gå frem som gode eksempler for framtidas voksne. Det må ikke være noe tvil om at det finnes jobb til alle. Det er en grunn til at det kommer folk fra naboland og jobber i Norge, noe jeg tror både handler om at det er vanskelig å få seg jobb i hjemlandene deres, men også fordi vi nordmenn er kresne. Hva mener dere?

Anbefaler forøvrig alle å sjekke ut Oljebarna-Naver på VGTV! Den forteller oss mye om hvor vi er på vei og hva som skjer dersom det ikke blir stilt krav til ungdommen.. 
http://www.vgtv.no/#!/video/81058/oljebarna-naver  

 #Arbeidtilalle #Jobb #Hardtarbeid #Barnearbeid #Allemåbidratilfellesskapet #Samfunn #Arbeid #Personligetanker #NAV

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg