Kjemp mot fattigdom- ikke mot fattige folk

Etter 9mnd i regjering har “endelig” de blåe vist oss hva slags politikk de egentlig har; en grådig, egoistisk og umenneskelig politikk. De har fått Senterpartiet med seg på å la kommunene innføre tiggeforbud, og opplyser at allerede til neste år kan tigging bli forbudt i hele landet. Jeg hadde forventa råkjør fra de blåe, men er enormt skuffa over Senterpartiet. Nok en gang.

Det er vanskelig å finne ord i ei tid der ord er det eneste som hjelper. Der motstanden må være stor, kjenner jeg at jeg bruker mye energi på å være forbanna, mens jeg heller burde energi på å kjempe i mot. Jeg blir opprørt, sint og frustrert over at det er disse menneskene som styrer landet vårt. Jeg skjønner ikke hvorfor. Jeg blir sittende å tenke på hvordan vi, i verdens rikeste land, kan være så snerpete og egoistisk at vi skal måtte gjøre fattige mennesker om til kriminelle fordi de ikke passer inn. Fordi det er så forbanna irriterende å se at andre mennesker har det verre enn oss. Hva er det med tiggere som bringer frem det verste i velstående mennesker?

Selv synes jeg det er kjempetrist at vi har det sånn her til lands at flere må ty til tigging. Jeg bruker aldri å gi penger til tiggere, men drar ofte frem pengeboka og kjøper de noe å spise og noe å drikke. Jeg syntes det var utrolig flott gjort av den lokale tannlegen Lars Erik Flomstad å tilby to tiggere kvelds, ly for natta og dusj. Det er slik hjelp jeg ønsker at flere tilbyr. Det ble en nyhetssak av det, og de negative og usaklige meningene toppa debatten.
Jeg prøver å ikke være naiv, men synes det er viktig at jeg hjelper andre mennesker på den måten jeg føler er mest rett. Jeg er redd for at pengene som gies skal gå til bakmenn og at dette er mennesker som blir tvunget på gata fordi de ikke har noe annet valg. Dessverre tror jeg ikke at det er den organiserte kriminaliteten som gjør at de blåblåe ønsker å få bort tiggerne.

Den senere tida har det blitt ytret mye stygt om tiggere. Sosiale medier florerer av negative folk som skriver harde ting som tiggere, om mennesker de ikke kjenner. Statuser som “Kom dere i arbeid” eller “Dere hører ikke hjemme her” er blitt dagligdags. At det er dukket opp flere tiggere i mitt nærmiljø og i byen min er det tydeligvis mange som har noe imot. Jeg er også imot tigging, på sett og vis. Jeg synes det er trist at noen personer ikke har andre valg enn å tigge etter penger. Det svir i <3 mitt de dagene jeg må gå forbi. Jeg prøver å gi de et smil slik at de skal forstå at ikke alle ser på de som søppel. Jeg gjør alt jeg kan for å behandle de som de medmenneskene de er. I et perfekt samfunn hadde ikke tigging eksistert. Men grunnen til at tigging ikke hadde eksistert hadde vært at alle hadde hatt like muligheter til å tjene penger på andre måter. Ingen hadde blitt tvunget ut i noe så nedverdigende som tigging er.

Jeg velger å tro det beste om andre mennesker, alltid. Jeg tror ingen frivillig hadde tigget dersom de hadde hatt andre valg. Det jeg tror de færreste forstår, er at dette er mennesker i krise. Mennesker uten andre alternativ. Et forbud mot tigging er det samme som å bekjempe fattigfolk i stedet for å bekjempe fattigdom. Man legger altså store ressurser i å straffe, forfølge og skape en vanskeligere situasjon for de som tigger- i stedet for å hjelpe de ut av situasjonen de er i. Jeg blir skuffet når jeg ser hvor mange som er enige med de blå i denne saken. Jeg klarer ikke å forstå hvorfor. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke politikerne tar grep og sørger for at alle mennesker får dekt de grunnleggende behovene de har. At det ikke legges til rette for at de som har det dårlig skal få det bedre. Jeg mener at det er kommunene som har ansvar. Den daglige sosialpolitikken forvaltes av kommunene og når det kommer så tydelig frem at regjeringa ikke ønsker å gjøre en dritt for å bedre situasjonen, så må lokalpolitikerne ta ansvar. Vi må jobbe for å begrense fattigdommen, ikke for å begrense de fattige folkene. Vi må hjelpe de som trenger hjelp, ikke snu ryggen til de i ei tid der de trenger oss som mest. Tigging er et rop om hjelp, hvorfor ser dere ikke det? Det ser helt latterlig ut at et rikt land skal nekte mennesker å be om hjelp. At et sivilisert samfunn skal kunne nekte et menneske å be andre mennesker om økonomisk hjelp i en sårbar situasjon.

Dersom du er imot tiggeforbudet oppfordrer jeg til at du jobber mot regjeringa. Vi har klart å snu de før, vi kan klare det igjen. Dersom du er for tiggeforbudet kan du gå inn i deg selv og spørre deg hvorfor. Er det fordi det ikke ser bra ut?

#Umenneskeligpolitikk #Samfunn #KaldeNorge #Egoisme #Grådighet #Blåblådrittregjering #Forbannet 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg