Skam på KrF

KrF har ikke gitt seg og forsøker nok en gang å gi ekstra skam og skyldfølelse til de jentene som velger å ta abort. De tapte kampen om legers reservasjonsrett, men har enda ikke gitt opp. Nå foreslår de i sitt programforslag at kvinner må gjennom en “obligatorisk refleksjonstid” i opptil to døgn før de får gjennomføre abort.

Jeg kan med hånda på hjertet si at ingen jenter tar abort uten å ha tenkt seg om. Å ta abort er et gjennomtenkt valg. Det er ikke noe man bare gjør for moro skyld. Det er på tide at KrF setter seg litt inn i andres situasjon før de plumper ut med alskens merkelige forslag for å unngå at folk tar abort.

Da jeg valgte å ta abort for noen år siden ble jeg tvunget til å ta en ekstra lang tenkepause fordi det var stor pågang og venteliste på UNN. Jeg fant ut at jeg var gravid på en fredag, og måtte vente helt til mandag før jeg fikk legetime hos fastlegen min. Der hadde jeg en lang samtale med legen min der vi snakka mye om hva det ville si å gjennomføre en abort. Da hadde jeg allerede tenkt nøye gjennom valget i 3 dager. Så skulle jeg henvises til sykehuset, og måtte vente ytterligere i 2 uker. Mener KrF at det ikke er lenge nok?

Å bli ufrivillig gravid er allerede vondt nok. Kvinner som velger å avbryte svangerskap har allerede tenkt. Det siste de trenger er å bli tvunget til å “tenke” enda mer. Er det sånn at KrF ikke blir fornøyd før vi er tilbake til ei tid der strikkepinner blir foretrukket framfor trygge aborter på sykehus?

Dagens abortdiskusjon handler ikke lengre om kvinners rettigheter, det handler om å sette kvinner tilbake. Tilbake til ei tid der vi ikke selv skal få lov til å bestemme over vår egen kropp. Vi lever i 2016 og har kommet tilsynelatende langt i forhold til andre land. Det betyr likevel ikke at vi er kommet langt nok. For så lenge forslag som disse kommer opp fra et parti som faktisk har endel oppslutning i samfunnet, så har vi enda lang vei og gå.

Her virker det som om KrF ikke har satt seg inn i situasjonen til de jentene de ønsker å “bestemme” over. Det kommer tydelig frem at det er KrF sin moralistiske holdning som skal få bestemme hvordan mennesker ønsker å leve livene sine.

Et embryo er ikke et menneske. Abort er ikke drap. Familieplanlegging er et valg.

#Jatilselvbestemtabort #Politikk #Samfunn #Likestilling #Minkropp #Mittvalg #Skam #Skyld #Hersketeknikk #KrF #Kvinnekamp #Framtid

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg