Storm i et vannglass

Debatten om burkini på Finnsnes barneskole i Lenvik har vakt stor oppmerksomhet i dag, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Likevel skal jeg hive meg på bølgen og ytre min mening.

Finnsnes barneskole har, som noen av dere kanskje vet, fattet et positivt vedtak om at de som ønsker det skal kunne benytte seg av burkini som badeklær i svømmeundervisningen. Dette for at flere elever skal kunne delta på svømming på skolen. Det synes jeg er kjempeflott. Og det er egentlig det hele saken dreier seg om. Det handler ikke om en ekstrem religion og seksualisering av barn, det handler om å respektere flere typer badedrakter. Og for meg virker det mer som en presisering av noe som i utgangspunktet ikke burde være noe problem uansett.

Burkini er ikke et ulovlig plagg i Norge i dag. Vi lever i et land der hver skal kunne kle på seg akkurat hva de vil, og det er det som er så fint med samfunnet vårt. At noen derfor ønsker å forby burkini på skolesvømminga er helt merkelig. FrP går i kjent stil hardt ut og prøver å få hele debatten til å handle om islam, men i mine øyne handler det ikke om det. FrP viser nok en gang at friheten de snakker om ikke gjelder for alle.
I Norge i dag har vi ikke skoleuniformtvang, og det ville derfor vært merkelig om alle skulle vært tvunget til å ha på seg samme type badedrakt i svømmeundervisningen også. Frihet er ikke å sette seg ned å bestemme hva elevene skal ha på seg når de bader, frihet er å la de få velge dette selv. I denne saken stoler jeg fult og helt på at skolen legger til rette slik at alle får best mulig utbytte av svømmeundervisningen.

Jeg er veldig stolt over Finnsnes barneskole i min hjemkommune Lenvik og jeg føler at de gjør det eneste rette. Hele saken er som en storm i et vannglass der de som roper høyest griper muligheten til å dreie hele saken til å omhandle religion.
Jeg synes det er veldig positivt at skolen legger til rette slik at alle får muligheten til å lære seg å svømme, og det er det vi burde fokusere på. Det skaper mye glede og kan også redde liv. Dersom dette vedtaket mot formodning skulle få noen negative konsekvenser (annet enn å bli debattert ihjel) så regner jeg med at vi får vite det. I mellomtiden sitter jeg tilbakelent og stoler på at skolen gjør det de kan for at elevene skal ha det best mulig. Å være problemfokusert orker ikke jeg å bruke energi på. Fortsatt god sommer til alle der ute med all slags badetøy og alle slags kropper!

#Burkini #Religionsfrihet #Ytringsfrihet #Frihet #Klær #Skole #Politikk #Samfunn #Lenvik #Midttroms #Fiba 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg