På koloni

I forrige uke var jeg 8 døgn på koloni i ei nedlagt bygd som heter Umanetsiaq. Jeg fikk heldigvis god tid til å mentalt forberede meg på å være 8 døgn uten kontakt med familien min og vennene mine, uten dekning på telefonen, uten internett, uten strøm og uten dusj. Og det gikk helt fint!
Jeg hadde aldri trodd at det skulle bli de beste dagene mine i Grønland så langt, men det ble det altså. Det var en utrolig vakker plass å være på og jeg hadde det veldig godt. Jeg var der sammen med min veileder og noen ungdommer, samt at det kom noen barn etterhvert som var sammen med oss + noen arbeidsfolk som kom med båt og arbeidet sammen med oss der i flere dager. Vi hadde som prosjekt å bygge et hus og legge tak på et annet. Også var det selvsagt mye å gjøre hele tiden, som for eksempel å dra ut for å hente is, smelte vann, lage mat osv.

Jeg hadde gode dager i Umanetsiaq. Det var godt å komme seg litt bort fra hverdagene og få jobbet litt mer fysisk. Jeg elsket naturen der ute og gikk lange turer stortsett hver eneste dag. Jeg trodde at språket kom til å være enda mer utfordrende når vi var så få sammen, men det gikk veldig bra. Jeg er allerede blitt ganske god i grønlandsk, og jeg forstår mange ord. Også er det noen ting som er de samme på alle språk, som for eksempel Texas hold’em poker på kveldene B-)

Kveldsutsikta fra kolonien

Å være på koloni er noe de ofte gjør her på barnehjemmet, og det brukes som en del av det miljøterapeutiske arbeidet. Man kommer nærmere barna og får vært sammen med de på en annen måte enn ellers. For ikke å snakke om at det er lettere å gi full oppmerksomhet til de få barna man er sammen med når forstyrrelsene fra hverdagene er borte. Vi jobbet godt sammen, og det var veldig fint å se hvor godt ungdommene samarbeidet om de ulike arbeidsoppgavene de fikk på tur. Jeg håper jeg får flere sånne turer mens jeg er her. For selv om det var tungt å ikke kunne vite hva som foregikk hjemme og ellers i verden, så var det godt å være på tur. Jeg trodde tiden ble å stå stille, men den gikk kjempefort. Også var det så sykt deilig å komme tilbake til en varm og lang dusj!

De små tingene blir store her. Jeg bor for eksempel i et hus uten innlagt vann og med et toalett som er mer som en bøtte med en pose i. Jeg dusjer og vasker klær på barnehjemmet. Ting må planlegges i mye større grad enn hjemme, og alle sånne praktiske ting er egentlig mest upraktisk i forhold til det man er vant til hjemme. Kulturen er veldig annerledes enn det jeg kommer fra på nesten alt. Det setter ting i perspektiv og får meg til å tenke masse over hvor mange ting vi tar som en selvfølge hjemme i Norge.

Ikveld snør det, men jeg skal gå meg en tur likevel. Det er kaldt, og jeg tror vinteren kommer tidlig hit. I går var det storm og vi ble oppfordret til å holde oss innendørs. Jeg har fått TV i huset mitt og feiret det med å kjøpe meg en DVD til 300,-. Det er latterlig dyrt å bo her, men det går greit. Det er lett å være sparsom når man bare har ansvar for seg selv.

Håper alle leserne mine får ei fin uke! Takk for alle tilbakemeldingene dere gir. Her er noen bilder fra den siste tida, og hvis dere trykker på de blir de større =)


Meg i kjent stil her på Grønland


Fra vinduet i hovedhuset i Umanetsiaq


Jordmorhuset i den nedlagte bygda


Isbiter direkte fra Grønlandsisen. #Luksus


Vi hadde overlapping i naturen. Gudrun kom og jeg skulle få reise tilbake til sivilisasjonen.


Tilbragte ei natt i denne nymoderne igloen B-)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg