Godt valg!

Senterpartiet hadde sin første valgkampsticker i lokalavisa i dag (rekordtidlig), Høyre har lansert en ny «tro» på Nord-Norge (velkommen etter), og Arbeiderpartiet har vinglet seg tilbake til at helikopterbasen på Bardufoss skal bestå og lover at hvis de får handa på maktrattet i høst så skal alt ordne seg. Valgkampen er i gang for fult, med andre ord.

Vi er i januar og vinter/vårparten er som oftest veldig hektisk for de fleste partier. Det skal avholdes årsmøter i lokallag og fylkeslag, landsstyremøter girer opp til landsmøter som skal holdes og alle kjemper om flest mulig likes og delinger på sosiale medier. Selv om sosiale medier sørger for at det vi synes er viktig og stort ofte drukner i små, billige saker med morsomme poeng (litt mer enn hva jeg er komfortabel med), så er det helt klart en fordel å være så mye online som overhodet mulig.

Valgkamp blir drevet litt annerledes nå enn tidligere, og alle må bare henge på. Det er fortsatt om å gjøre å være tidlig ute med saker og være flink til å sette dagsorden, selv om det er mye vanskeligere nå enn før. Der vi tidligere har fått gode redaksjonelle saker med bra research opp og frem blir det nå oftere saker som oppstår FORDI noen har skrevet noe på Facebook osv. I lokalavisa mi oppleves det som om det nærmest bare er å sende ukritiske pressemeldinger til en journalist, så blir det sak av det. Noe er enklere enn før, men samtidig er det tøffere. Media mister mer makt, og det er de med flest følgere på twitter, insta og face som får mest plass.
Det skal bli spennende å se hvordan man driver valgkamp om 10 og 20 år! Håper jeg lever til å oppleve det!

For meg er det fysiske møter med velgere som gir meg mest. Å snakke med menneskene som bor i landet vårt ansikt til ansikt vil alltid være viktigst for meg. Et nett-troll på bloggen min kan ikke sammenligne seg med en god dialog med et menneske jeg treffer som engasjerer seg i en sak som er viktig for han/henne.
Jeg gleder meg masse til valgkampen, og for meg er det en større høytid enn jula. Det ser ut som valgkampen blir lang i år, og jeg gleder meg masse til det kickes skikkelig i gang! Det klør i fingrene for første gang på lenge og jeg ser frem til et fint og hektisk år med masse politikk på dagsorden.
Ved sist valg synes jeg valgkampen var tregstartet og defensiv. I år har jeg all tro på at det blir mye mer kamp og at vi kan komme til å se mye mer av det vi ønsker mindre av og mye mindre av det vi ønsker mer av.

Jeg har et ønske for valgkampen i år. Jeg ønsker meg mer enn noe annet at innvandrere ikke skal bli brukt som et middel for å spre frykt, men at de blir omtalt med respekt og verdighet. Tendensene, nå nettopp i USA, men også her hjemme i Norge er at noen ønsker å score poeng på å spre usannheter om en gruppe mennesker som lever iblant oss. Det håper jeg at vi slipper å se noe av og at det heller fokuseres på at alle man snakker om blir behandlet ordentlig.

Lykke til!


Stoka på Stortingets talerstol B-)

#Forandring2017 #Toppmotivert #Samfunn #Politikk #Valg2017 #Gameon

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg