Tromsø dør ikke av bompenger

“Tromsø by roper på vekst og atter vekst, men en plass går grensen. Etter hvert kan det bli så dyrt å bo og arbeide i byen at mange flytter ut på landsbygda. Kanskje det blir så dyrt at det blir lønnsom å ikke gå på arbeid? Hvis det blir like store overskridelser på Tromsøpakken som andre prosjekter vi kjenner til, ja, da er det spikeren i kista”.

Jeg leste nettopp et innlegg i bompengedebatten skrevet av to forfattere fra FrP. De fleste “analysene” skal jeg la vær å svare på, men å spå Tromsø sin død på grunn av bompenger kan bare ikke stå uimotsagt.
Tromsø er en flott by. Jeg er selv student her og jeg stortrives. Mest av alt er det kollektivtransporten jeg setter pris på. Jeg elsker å ta buss. Og hvis jeg uheldigvis er litt for treg om morgenen slik at jeg ikke rekker bussen, så kommer det fort en til. Det er stor luksus i forhold til hvor jeg kommer fra ute i distriktet.
Stort sett hver morgen er bussen full av folk som skal på skole eller jobb, noe som forteller meg at det er mange i Tromsø som ikke kjører bil.
Hvis alle som tok bussen hadde kjørt bil hadde Tromsøtrafikken vært enda mer kaotisk enn den allerede er. Vi er faktisk helt avhengige av at folk tar buss.
Ikke bare gir det en enorm stor miljøeffekt at flere benytter seg av kollektivtransport, det gjør det også enklere og mer oversiktlig for de som kjører bil i utgangspunktet.

Tromsø er en by i vekst og det er jeg også veldig glad for. Utvikling kan nevnes i fleng; Universitetet vokser, sykehuset vokser, turismen øker og senest denne uka leste jeg at flere bruker kollektivtransport enn tidligere år. Å tro at bompenger kommer til å stoppe noen av de nevnte eksemplene blir litt som å tro på at jorda er flat. Jeg har iallefall aldri hørt om en storby i Norge som fikk “spikeren i kista” av å innføre bompenger. Tvert imot.
Og hvis frykten til forfatterne i innlegget skulle vise seg å stemme og noen velger å flytte ut i distriktet, hadde det vært så ille? Egentlig? Gud forby at noen skulle ønske å flytte ut på bygda, lissm. Det ville vel vært for dumt.

Vi må slutte å tro at vi kan være en unntakslandsdel. Resten av Norges store byer har bompenger, hvorfor skal ikke vi ha det samme? Bompenger skaper utvikling og får veiprosjekter raskere gjennomført. Pengene kan i tillegg brukes til å styrke kollektivtransporten, noe jeg tenker er en god gevinst for bussbyen Tromsø.
For ikke å nevne at dersom FrP virkelig mente noe med sin “avgiftsfri” politikk, så er de i full posisjon til å gjøre noe med det. Det har vist seg at de mangler vilje på området og at de hvert valgår lyver til velgerne sine. Hver eneste dag krever FrP sin samferdselsminister inn over 24 millioner kroner i bompenger. Aldri før har det vært mer bompenger enn med FrP i regjering, noe forfatterne glatt glemte å nevne i innlegget sitt.

#Bompenger #Spleiselag #Samfunn #Politikk #Lokalpolitikk #Nordnorge #Asfalt #Kollektivtransport #Bil #Miljø #Brukbussen

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg