Hvem snakker vi om?

Er det noe jeg virkelig ikke tåler så er det rasisme. Jeg er ikke så veldig glad i diskriminering generelt fordi det er sykt urettferdig og teit, men akkurat rasisme blir jeg bare så sykt forbanna for. Ikke bare fordi man ikke kan gjøre noe med at man feks har en annen hudfarge eller et annet språk, men fordi folk glemmer at alle er mennesker- og at det er mennesker vi snakker om.

I samfunnet vårt i dag ser vi at det er økende rasistiske og høyreekstreme ytringer. Kommentarfeltene oser over av “god” gammeldags rasisme og sosiale medier florerer av styggheter. Jeg skjemmes. Det går ikke en dag uten at det kommer frem negative og usaklige ytringer mot noen basert på hva slags land de er fra, hva slags hudfarge de har eller hvis de fronter en sak som rasistene er uenige i av prinsipp; fordi det er en av ikke-norsk opprinnelse som fronter den. Det skal liksom ikke mer til før nettrollene hamrer løs på tastaturet. Jeg har mange ganger lurt på om det er sånn at de scroller nedover nettavisene og bare går i klikk-modus så snart de ser noen som “umulig” kan være av norsk opprinnelse. Det kan nemlig virke litt sånn.

Og det synes jeg er helt utrolig. Ikke bare fordi jeg synes at vi som nasjon bør skjerpe oss og ta oss sammen, men fordi det tross alt ikke er lenge siden vi holdt hverandre i hendene og fant sammen i en felles sorg over nettopp disse meningsytringene. Etter 22/07-11 burde rasistiske holdninger bli enda mer slått ned på, det burde vært lagt fullstendig lokk på, og rasistene burde vært unntaket. I stedet ser vi at flere politikere sprer fremmedfrykt og får flere og flere saker til å handle om “oss” og om “dem” når det burde handle om at vi alle er medmennesker som lever på samme jord- og at vi sammen bør skape en bedre plass å leve for ALLE.
Og det er ikke bare i Norge vi ser denne grusomme utviklinga. I hele Europa ser vi eksempler på en voksende nasjonalistisk og høyreekstrem holdning i form av at rasistiske grupperinger og høyreekstreme politiske partiene får flere med seg. Felles for disse er at de alle skylder på innvandring for alle problemer som Europa står ovenfor. Denne utviklinga strider imot vårt grunnleggende prinsipp om å respektere hverandre.

Jeg ønsker meg et mer inkluderende samfunn. Et varmere samfunn der vi ikke setter mennesker i en boks og diskriminerer de på bakgrunn av hudfarge, religion, legning eller etnisitet. Det skulle ikke være så vanskelig å få til.

#Rasisme #Fremmedfrykt #Sluttmeddet #Samfunn #Utvikling #Fremtid #Allebarnervårebarn

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg