Katastrofesammenslåingen av Troms og Finnmark

Stortinget har vedtatt at Troms og Finnmark skal tvangssammenslås fra 01.01.2020, og prosessene er godt i gang. Godt i gang var kanskje å ta hardt i, når sannheten er at prosessen er i gang, men den er ikke god. Det eneste Troms og Finnmark har vært enige om- er å være uenige. Det gir ingen god utsikt for et videre godt samarbeid. Denne uka kom et nytt gjennomslag- det ble en slags enighet. Meldingene som har kommet etter at forhandlingene “lyktes” på torsdag har ikke vært gode og de er blitt adressert til feile folk. Skytset burde hele veien vært rettet mot de som har innført det her latterlige forslaget om å slå sammen de to nordligste fylkene- som et slags kompromiss i et ellers håpløst og halvhjerta forsøk på en regionreform. De borgerlige har gjort feilen, men likevel har de vunnet. De vant kampen om å tape. Og hvis ikke vi alle skal bli tapere, må vi oppføre oss ordentlig mot hverandre.

(Skjermdump fra TV2)

Utgangspunktet var dårlig nok fra den dagen sammenslåingen ble vedtatt mot innbyggernes ønsker. Og når fylkestingene i begge fylkene vil vidt forskjellige ting, så blir det bare verre. Jeg skjønner godt at folk er forbanna. Jeg skjønner godt at folk er sinte og at de har behov for å uttrykke akkurat hvor idiotisk hele dette opplegget er. Jeg har all mulig forståelse for at Troms vil ha administrasjonen i Tromsø og at Finnmark vil ha den plassert i Vadsø. Det er ikke noe god følelse at det er blitt som det er blitt. Det er så utrolig store avstander og det er langt mellom der innbyggerne bor. Vi blir det største fylket og det eneste fylket uten jernbane. Det blir selvfølgelig en sentralisering, og det er synd. For ikke å snakke om hvor vanskelig det blir å drive det nye fylket. Det kommer til å koste mye. Jeg klarer enda ikke å se hva slags vinning som ligger i dette, det er rett og slett et dårlig prosjekt i mine øyne.

Jeg har lært meg at vi skal ha respekt for hva flertallet i Stortinget har vedtatt. Jeg kan bare meddele at jeg ikke har noe respekt for dette vedtaket. Det gir ingen mening, det er fullstendig ulogisk, udemokratisk og det koster mer enn det smaker. Som regel når jeg er uenig med flertallet i Stortinget så kan jeg forstå det. Det handler ofte om ideologi eller økonomiske prioriteringer, og jeg kan høre argumentene fra den andre sida. Her er det ikke like enkelt.
Sammenslåing bør basere seg på frivillighet. Jeg har før sagt hva jeg tror er det beste. Enten alt eller ingenting. Vi har det fint sånn som vi har det og kanskje kunne vi virkelig hatt en slagkraftig region med Nordland, Troms og Finnmark. Men når Nordland ikke vil og Finnmark ikke vil- ja, da vil ikke jeg heller. For det er lite godt som kommer ut av tvang.

Vi må bare gjøre det beste ut av situasjonen. Vi bør kanskje begynne å se fremover å prøve og påvirke prosessen så mye som mulig. Men det er veldig krevende å se fremover når man har så utrolig lite tro på denne sammenslåingen som det mange av oss har. For meg føles det nesten umulig å se for seg hvordan det her skal gå, sånn som det ser ut nå. Finnmark har vært tydelig hele veien. De ønsker ikke å slå seg sammen med Troms. Og det har jeg all mulig forståelse og respekt for.

Denne helga møtes Troms og Finnmark SV i Tromsø for å ha felles fylkesårsmøter. Det har jeg gledet meg til. Vi har godt samarbeid og gode prosesser innad i partiet, og jeg synes det er veldig givende å holde på med. Det skal bli spennende å se hvordan det neste året blir når vi skal danne ei felles liste frem mot fylkestingsvalget i 2019. Fra 2020 er vi ett fylke, og det skal bli en interessant prosess. Vi retter heldigvis blikket fremover og forsøker å gjøre det vi kan for å være et sterkt og godt alternativ for innbyggerne å stemme på til neste valg. Det blir utfordrende, både praktisk og økonomisk, å drive politikk for et lite parti. Pessimisten inni meg er spent på hva slags parti som blir det første til å slå seg konkurs. Nå gjelder det å holde tunga rett i munnen og feste blikket fremover. Vi har det skremmende travelt!

#Fylkessammenslåing #Tvang #Samfunn #Politikk #Region #Nordnorge #SV #SG #Nytid #Stortinget #Fylkesvalg #Valg2019

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg