Det er ikke noe feil med deg, det er noe feil med samfunnet vårt.

I går var jeg å snakket sammen med Sosialistisk Ungdom i Tromsø. De arrangerte et møte med temaet “hva er det med skjønnhetstyranniet som gjør unge psykisk syke?”. De inviterte meg til å innlede, og det er alltid veldig hyggelig. Ikke bare får jeg mange gode flashbacks fra da jeg selv var ungdom og medlem av den flotteste ungdomsorganisasjonen jeg vet om, men det gir meg også motivasjon til å fortsette å kjempe for et bedre samfunn. Ingenting motiverer mer enn å høre fra de det gjelder hvordan de har det. Jeg vet mye om hvordan det var å være ungdom for 10 år siden, men jeg vet lite om hvordan det er å være ungdom i dag.

Jeg meldte meg inn i SU for 14 år siden, og jeg er helt sikker på at jeg ikke hadde vært den jeg er i dag hvis ikke det hadde vært for det. Jeg har lært veldig masse om samfunnet, systemer og ikke minst om livet av å være politisk engasjert. Det er inspirerende å være sammen med SU fordi vi kan snakke om ting de synes er viktig, og jeg kan lære av de på samme måte som jeg håper at jeg kan lære noe tilbake. Når man lærer om for eksempel skjønnhetstyranniet så lærer man seg også strategier for hvordan man skal håndtere det enorme presset som unge utsettes for.

Da vi snakket om hvordan det er å være ung i dag så kom det fram masse. Det er mye som har forandret seg på veldig kort tid. Det var masse press da jeg var ung, men det virker som om det har blitt veldig mye mer av det nå. Sexpress, drikkepress, klespress, kroppspress og treningspress var noe av det vi diskuterte. Samfunnet har forandret seg, og det som før var tilgjengelig i blader og på TV er nå tilgjengelig på telefonen 24 timer i døgnet. Presset er blitt større og mye tydeligere. Og ungdom i dag er mye “flinkere” enn vi var da. Alle skal være så flinke. Generasjon prestasjon har jeg før skrevet om her på bloggen, men jeg kan ikke nevne mange ganger nok hvor forferdelig det er at vi har skapt et samfunn der alle skal være feilfrie.

Skjønnhetstyranniet er et system som skaper uoppnåelige idealer for hvordan vi skal se ut. Det er med på å gjøre de aller fleste misfornøyd med sitt eget utseende. Noen tjener på at vi har dårlig selvtillit.
Utseende og kropp er viktig for folk, og spesielt for ungdom. Reklamene er blitt mer ekstreme og klesstørrelsene som før var normale blir nå sett på som for stor. Emma Krohn-Dale på 16 år skrev i Sunnmørsposten tidligere i år om hvordan hun endte opp med å sitte på prøverommet å gråte med slengbuksa i størrelse XL halveis opp på lårene. I stedet for å knuse selvtilliten til unge, bør Bik Bok og andre klesprodusenter være med på å sørge for at ungdom blir akseptert uansett hvordan kropp de har. Det er vanskelig å bli fornøyd med seg selv når et system rundt deg tjener penger på at du skal hate kroppen din.

Jeg har lyst å si til ungdom at alt blir bedre når du blir voksen. Det er ikke helt sant, ettersom veldig mange voksne også sliter med dårlig selvtillit. Men det gjaldt for meg. Jeg har det veldig bra med meg selv og jeg er fornøyd med meg selv. Jeg har god selvtillit. For 9 år siden holdt jeg for første gang en tale foran over 400 mennesker. Jeg ser meg selv i speilet og er fornøyd. Jeg har en mann som elsker alt med meg og som hver dag forteller meg at jeg er vakker. Jeg er heldig fordi jeg vet at mange ikke har det på samme måten. Det jeg skal si er dette; Dere er gode nok. Det er en grunn til at vi ble skapt ulike og er forskjellige. Det dere ser i sosiale medier er ikke sant, det er retusjert og fikset på. Hvis vi hadde sett ut sånn som det vi blir presentert for og modellene hadde vært virkelig- så hadde vi ikke hatt plass til de indre organene i magen våre. Når tilogmed Hollywoodstjerner ikke er pene nok for skjønnhetstyranniet må det gå opp noen lys. Ingen blir gode nok for det systemet. Det er ikke noe feil med DEG, det er noe feil med samfunnet vårt.

Presset som unge vokser opp med krever masse av de. Ikke bare er det fullstendig umulig å bli “perfekt”, det koster masse tid, energi og penger på å prøve å komme dit. Jeg spurte ungdommen hva de føler som forventes av de. Svarene var mange, og det er helt vilt å se. Og det er ikke rart at unge sliter med den psykiske helsa si når de hele tiden må fokusere på alle forventningene fra samfunnet. De skal være god på skolen, trene mye, sminke seg, drikke- men ikke for mye, ha sex- men ikke med for mange, de skal ikke tenke på seg selv- de skal ha det fint hele tiden. Ingen kan ha det bra hele tida. Ingen kan være perfekte. Alle gjør feil, og det er det som gjør oss til de vi er. Det er det vi lærer av.

Kampen om det uoppnåelige gir oss dårlig selvtillit og komplekser. Mange unge sliter med ulike spiseforstyrrelser og flere tar sitt eget liv. Det er et stort problem at så mange har det vondt. Vi må arbeide hardere mot et system som systematisk trykker ned folk og gjør de syke. Det minste tiltaket vi kan gjøre er å merke retusjert reklame sånn at folk skjønner at det de ser ikke er ekte. Ungdom etterlyser også bedre helsesøstertjenester, ungdomsklubber og helsestasjon for ungdom med bedre åpningstider. Det koster så lite å gjøre ting bedre. Vi kan ikke lenger ha en hel generasjon som sliter fordi de føler seg dårlig med seg selv.

Vi e alle forskjellig. Og vi ble skapt forskjellig for en grunn. Alle sammen er gode nok, fine nok, bra nok. Jeg blir forbanna av å være en del av et samfunn som forteller ungdom det motsatte. Jeg blir sint fordi jeg ser at ungdom hører på det. Når barn helt nede i barnehagealder synes de er for stygge, så har det gått for langt. Barn og ungdom har rett til å vokse opp i samfunn der de blir akseptert- akkurat sånn som de er.

#Ungdom #Framtid #Samfunn #Skjønnhetstyranniet #Politikk #Prioriteringer #Generasjonprestasjon #Feminisme #Komplekser #Kropp #SU #SV

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg