Stopp Goliat!

Norge sine klimagassutslepp har aldri vært så stor som no. Oljeindustrien står førr en fjerdedel av utslippan. No vil dem inn i ett nytt havområde, Barentshave. ENI (et italiensk oljeselskap) skal tell våren få svar på om dæm får lovt å bygge ut oljefunnan på det som dem kalle Goliat. 
Førr meg e dettan meir enn bære ett oljefunn, førr det kan være bynnelsn på ei stor oljeutvikling i ett heilt nytt havområde. Meir olja betyr meir klimagassutslæpp, nåkka vi har fådd beskjed om å begrense kraftig!

Havområdan utførr finnmarkskystn e så sårbar og så fin.
Å nor eg e inne på korr fint det e, kjæm eg på nåkka eg opplevde på Oljemessa 08. Eg og ho Ingrid va å gikk på de førrskjellige standan, å havna utførr ENI sin. Det va en stor gul boks man skulle gå inn i. Inne va det rolig og stille, med musikk og utruli fine bilda av Nord Norge, Nordlyset, Finnmarksvidda og Finnmarkskysten. Eg syns det va nydeli! Nor vi kom ut kom det ei dama som jobba førr ENI å skulle prate om prosjektet. Først sporte ho Ingrid ka meininga med filmen va? Dama svarte at den va no bære så vi kunne slappe av på ei sånn stressanes og hektisk messa. Åsså sa eg "Åja, Åsså e det vell førr å selge Nord-Norge litt?" Ja, det va no mest det, sa dama. Åsså sporte ho korr vi kom fra? Jo, vi kjæm fra Sosialistisk Ungdom. Oi, sa dama. Då e jo dåkker imot Goliat, ja. Hmm. Ja, då va filmen egentli laga førrat sånne som vi skulle få se at ENI vesste førr ett sårbart område dem egentli gikk inn i. Å at dem vesste konsekvensan.

Eg oppfordre alle tell å sei nei tell den korrupte oljeindustrien. Sei nei tell Goliat! http://www.stoppgoliat.no  Du kan faktisk gjøre en forskjell.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg