E i år første gång du skal stemme?

Det e det førr meg. Eg skal førr første gång få lov å avje en stemme tell det partiet eg elske mest av alle.
Men eg skjønne at folk har problema med å finne ut KA dem skal stemme når dem skal stemme førr første gång. Det dem ser på TV e jo mest bære krangling eller hersking og diskutering om enkeltsaka. Det hjelpe ikkje så mykkje på.. Og på skolevalgan som e på Videregående skola e jo veldig artig, men eg vil appsolutt tørre å påstå at det handle mykkje om å "være artig" og snakke dritt om de andre partian. Det syns eg e ganske trasig.
At nån parti bruke både åpningsinnlegge sett og avsluttningsinnlegge sett på å snakke dritt om de andre partian, i stedn førr å fronte sin egen.

Eg syns det e spennanes å stemme i år. Det e vel egentlig ikkje nåkka tvil om ka eg blir å stemme i år, men vesst eg ikkje hadde vært politisk engasjert, va det ikkje en sjøllfølge at eg sku vette kæm eg ville stemme på.
Eg syns man burde fokusere på å lære ungdomma idag om politikk, og om de forskjellige partian som finns sånn at dem finn det partiet som e det beste førr akkorat dem. Man burde legge politikk som ett eget fag i skoln, nestn, sånn at det ikkje blir så vanskelig å finne ut ka man skal stemme.
Det e ikkje som heite "det perfekte partiet". Man kan ikkje finne ett parti som man e enig med i appsolutt alle saka. Derførr må man finne det som e mest likt seg sjøll og de meiningen man har. Å de sakan må man tørre å engasjere seg i, og fronte.

Eg bruke å sei tell ungdomma som skal stemme førr første gång at det e det samme førr meg ka dem stemme på, så lenge dem stemme. Det e viktig å bruke stemmerettn sånn at man "har nåkka man sku ha sagt". Man kan ikkje klage på sånn som ting e, vess man ikkje prøve å gjøre nåkka førr at ting skal være annerledes.

www.oppavsofaen.no Eg anbefale alle tell å ta turn dit. Der kan man høre på tala av Kristin Halvorsen og ka ho lamme SV meine om mange aktuelle ting. Type skole, studentpolititikk, rettferdigheit, miljø, og mykkje andre ting.

Anbefale dåkker tell å sette dåkker inn i politikken tell alle partian, sånn at dåkker finn det som e best førr dåkker!
Ikkje vørt å gjør som Eli Hagen; Å slå ut håret og stem FRP. Finn heller det beste partiet førr deg!!
Godt valg

2 kommentarer
    1. I år som i går skal eg stemme på Mongopartiet, dem fronte mine saka som f.eks aktiv dødshjelp for naboa og senking av kvitteringe! Ka kan du lokke med SV?!?!?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg