Stakkars fuglan

No skal eg blogge om nåkka eg tenke på kvær gång eg fer fra Nordreisa tell Finnsnes.
Dettan handle om den stakkars skjebnen som fleire tusenvis av fugla lir av når dem e ute etter mat. Eg veit korr irritert folk blir på fugla som græv i søppla vårres og lage rot, men vi må førrstå at dem bære vil ha mat på bordet sett, og at vi sekkert hadde gjort det samme vess vi va i demmes situasjon.
Eg e glad førrat vi ikkje har det sånn her
afall

Men eg e ikkje glad førrat vi har det sånn her
avfall fugler

Det e så trist. Det e så trist å se skjæbnan tell SÅ mange fugla rundt om her i landet. Koførr må vi ha den hellsikkes nettingen henganes? Joda, eg skjønne at vi må ha det førrat fuglan ikkje skal komme å græve i søpla vårres. Men det eg ikkje skjønne e koførr vi må ha sånn slakk netting, som gjør at alle dyran sette seg fast og må lide av en pinfull død.
Korsn har dem som jobbe der samvittiheit tell det her egentlig? E ikkje kråken og måsan likemykkje verd som alle andre dyr? Dem førrtjæne så utruli mykkje bedre enn det her.
Eg har hørt rykta om at en sånn her netting må tømmes førr fugla 1 gång i uka. Å enda e det så mange fugla som heng der kvær gång eg fer førrbi. Man kan tellogmed se at mange av fuglan som sett fast i nættingen e i live, og prøve å komme seg bort derifra. Eg blir så sjukt lei meg og sint når eg ser det eg ser. Det heng ikkje heilt på grep.

En gång såg eg tellogmed ei kråka som va kommen seg igjønna nettingen, og prøvde å komme seg ut. Då tenkte ho ikkje på matn som va på søppelfyllinga, då tenkte ho sekkert kun på alle som va død i nettingen og blei henganes. Ho kjempa førr å komme seg ut, tell inga nøtte. Ho e sekkert død idag.
Ja, og korr gjør dem førrestn av alle fuglan som dør? Korr blir dem av henne… Det e så utfatteli trist at dem ikkje gjør nåkka med problemet, førr det e faktisk ett ganske stort problem og. Det dem burde ha gjort va å henge sånn..hønsenetting der i stedn førr alt det feskegarnet. Dem burde ha sånn stramt garn laga av stål eller jern, sånn at ikkje fuglan kom igjønnom, men sånn at dem overlevde. Då hadde dem fløgge avgårde med livet i behold. det e det eg vil ha, førr eg vil ikkje se alle de livan som heng i en tråd rett atmed e6, det e så lite verdig..

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg