Ka kan eg gjøre førr å gjøre verdn tell en bedre plass?

Eg bruke ofte å finne meg i å tenke ka eg kan gjøre førr andre folk, og korsn eg kan gjøre verdn tell en bedre plass å leve i. Eg prøve så godt eg kan å gjøre andre folk glad, eller bære hjelpe folk førrdi det hjelpe meg sjøll. Det får meg tell å føle meg bra med meg sjøll, og det gjør appsolutt livet mett bedre. Førdi det e så godt å vette at man betyr nåkka førr nån andre, og førdi følelsn av å hjelpe e den beste følelsn eg veit om.
Idag når eg va hos legen en tur, så tenkte eg på korr mange ting man kan gjøre førr andre. Det e så lite som skal tell, det e liksom nestn som en vanesak tenke no eg.
Man kan putte nån ting i sin eia hverdag som kan bety så mykkje førr nån andre sett liv, og det treng ikkje å være så mykkje styr engång.
Eg har tenkt meg tell ei lista over ting man kan gjøre som e bra førr andre folk, og ikkje minst seg sjøll.
Sjøll skal eg prøve å gjøre dettan før 2009 e ferdig, åsså skal eg selvfølgeli fortsette med det heile livet!

– Hjelpe eldre damer over veien.
– Bli støttekontakt førr folk som treng nån å være ilammi.
– Gi blod.
– Bli organdonor.
– Smile tell folk man ikkje kjenne.
– Få en fadderonge.
– Kjøpe brystkreft-sløyfe, kaste BHen eller lignende.
– Støtte diverse organisasjoner.
– Putte på vekslepenga på sånn.. bøssa som e ved kassa på DIN dagligvarebutikk.
– Være bøssebærar når det lar seg gjøre.
– Gi en klem tell nån som treng det.
– Ta oppvasken tell mordi, støvsug, vask eller heng opp klea i heimen din.
– Ta vare på miljøet vårres, resirkuler, kast søppel i søppla, spis økologisk mat.
– Je ei hjelpanes hand tell dem som treng det.
– Lev livet sunt og godt, så kan du være fresk som en fesk og hjelpe flest mulig. Jo fleire du hjelpe, jo meir hjelp får du når du sjøll treng litt omsorg.

omsorg for de eldre

5 kommentarer
    1. Vess du ikkje klare å lese vanli bokmål, Katrine Boel, da kan du værsågo få la være. Du e så inni granskauen sarkastisk og negativ, og eg vil helst ikkje ha nokka meir me deg å gjøre.

    2. Vakkert innlegg, syns d e viktig å være fornøyd om man klare å gjøre iallefall litt av det du har ramsa opp her,stå på:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg