Gratulere med nestn-samedagen!

Å det e idag. Førr imårra e det samenes nasjonaldag! Å det har vi feira idag. Det va heilt sinnsykt magisk stemning i gymsaln, som eg nestn ikkje har opplevd før. Eg har aldri før vært på ei sånn storfeiring av samenes dag, så idag tok verkeli kaka! (Nam, kaka)
Det bynte med at et driiiitbra band fra nordtroms spelte nån sanga, og eg syns dem va knaillbra. Alit Boazu heite dem, og dem va sinnsykt epic! Snakk om bra kombinasjon av instrumenta, altså! Skal høre om dem treng en triangelist 😉
ÅSså va det jo endel tala, blant anna fra en politiker fra sametinget, en mann fra skolen og Kristina Torbergsen.. Agnethe Båtnes Braathen sang 2 av sine egenskrevne låta, nåkka som va heilt utruli bra 🙂 Åsså va det ei lita samejenta som sang 2 samiske sanga, blant anna "Let it be" som ho hadde oversatt.
Åsså må eg jo ikkje glømme å nevne generasjonskoret fra Kåfjord! Heilt lokalt, men sinnsykt bra. Dem joika og sang masse sanga på samisk, eg digga det!
Åsså hadde vi både norsk og samisk konfranisera og det va skikkeli koselig! Feiringa slutta med samenes nasjonalrett tell mat i kantina. Som tirliar nevnt; Ikkje nåkka særlig førr dem som ikkje spis rein.

Alt i alt, så va dagen kjæmpebra! Åsså såg eg ho Karen Anna Logje Gaup, som har reinan sine på hhArnøya om sommarn. Digge Arnøya og digge ho!
Så alle saaaaman og alle andre, Grattis med nestn-samedagen 😀

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg