Boikott Veolia!

Skulle egentlig skrive dennan i går, men hadde jobb og va sjuk.

Eg syns det e veldig viktig at vi ALDRI glømme Israel sin okkupasjon av Palestina. Den debatten syns eg ofte blir glømt, og det vise seg jo at det e kun når de "store" tingan skjer der nede (F.eks 12dagers bombing) at media fokusere på konflikten i midtøsten. Det eg savne e det som ofte blir kaldt førr småtingan. Eg meine at vi aldri burde glømme at Israel okkupere Palestina, og elge seg meir og meir inn i et land dem ikkje har nåkka å gjøre i, førr kvær dag som går.
Vi må ikkje glømme at fleire tusenvis av folk har møsta hjemman sine, 12000 palestinera sett i Israelsk fengsel, og de fleste av dem har ikkje engång gjort nåkka galt.

Folk e fortsatt innesperra av muren, og det e mange onga som veks opp under harde kår.

Jerusalem e en av de største byan i  midtøsten. Den e delt i to, øst og vest, en del tell Israeleran og en tell Palestineran.
Øst-Jerusalem e Palestinsk område, per definisjon, men Israel okkupere meir og meir av den deln av byen. Per idag e det over 180 000 ulovlige israelske bosettera (settlers) i øst-Jerusalem og fleire og fleire Palestinera blir heimløs førr kvær dag som går. Å førr kvær dag vi ikkje gjør nåkka, blir det vanskeliar og vanskeliar å finne ei løysning på konflikten.

Så tell hovedpunktet i dettan innlegget. Et transportfirma kalt Veolia skal ta over hurtigbåttilbudet imella Tromsø-Finnsnes-Harstad, nåkka eg ser på som heilt førrferdelig. Dem hold på å bygge T-bane i Jerusalem, en T-bane som bygges i den deln av Jerusalem som tilhøre Palstineran, men som bygges og e kun førr Israeleran.
Dettan ser eg på som sinnsykt krenkanes av det Palestinske folket, og eg sjøll kan aldri være med på å støtte dettan.
Eg kommer ikkje tell å betale det firmaet førr å ta hurtigbåt, når eg veit at pengan eg betale mest sannsynlig går tell nåkka eg e totalt imot, og i tillegg vil eg ikkje støtte et firma som ikkje følge lovan som FN har i midtøsten.

Eg meine at Troms burde sei opp avtalan dem har med Veolia, og få dem ut av fylket vårres så fort som overhode mulig. Førr korsn kan vi være en del av det som foregår der nede?
Korsn kan folk ha det på samvittiheita at dem har støtte det?

Som mange av dåkker kanskje veit, så e det en stor internasjonal boikottkampanje av Israel førr tida. Å eg trur på en boikott. Der nede, så trur dem på en boikott. Førr vess verden slutte å støtte firma som f.eks Veolia, så kommer Israel tell å gå under. Førrdetom dem har verdens 5.største militærmakt og ellers blir støtta av USA, så kan en massvi boikott knuse dem. Førr korsn skal dem tjene penga om ingen vil ha varan dem produsere?
Så eg meine det e viktig å vise avskyen mot det som skjer i Palestina, og boikotte Israel, og ikkje minst VEOLIA.

2 kommentarer

Siste innlegg