Sett fokus på skjønnheitstyranniet

Idag såg eg en artikkel i VG der overskrifta va "Dette gir kvinner dårlig selvtillit". Det va en artikkel der plus-sizemodella va avbilda og artikkeln sa at når vanlige kroppa blir vist i reklama og på catwalken, så føre det tell at jente får dårlig selvtillit. Unnskyld meg, det e så totalt feil! E det en ting som irritere meg, så e det når vi ser tidenes tynnaste jente i korsn som helst reklame som rett og slett førrtell unge jente idag korsn dem skal se ut. Å det e det verste eg veit om. Førr koførr skal dem sette fokus på korsn jente ser ut, når halvparten av de jentn på bildan har anorexia, mens andre halvparten e offer førr photoshop?
Eg skjønne ikkje korsn forskera kan sei at det e de vanlige menneskan som ser normal ut som gjør at jente får dårlig sjølltillit. Eg trur det e tvært i mot. Hadde alle modella sedd sånn her ut

I steden førr sånn her

Så trur eg at den skyhøge statistikken på antall døde av spiseførrstyrrelsa hadde gådd ned. Eg trur at det ikkje lenger hadde vært sånn at over 50% av alle jente på videregående hadde følt at dem va førr tjukk, og eg trur at det hadde vært heilt anna fokus blant unge jente idag.

Det aller verste med skjønnheitstyranniet e ikkje at det føre tell at jente blir usekker på seg sjøll og at det e dettan som faktisk tar livet av flest unge idag. Det verste e at dem tjene penga på det. Dem tjene penga på å bestemme korsn vi skal se ut. Dem tjene milliona på å førrtelle oss korsn sminke vi skal ha på oss, korsn klea vi skal bruke og korsn puppan vårres skal strutte.

Eg syns vi skal sette fokus på de her tingan, førdi det e så viktig å vise jente med dårlig sjølltillit at dem har inga grunn tell å ha det. Så eg oppfordre alle tell å gå litt ut av seg sjøll idag. Legg merke tell kvær einaste reklame som førrtell korsn vi skal se ut og korsn de modellan ser ut. Gå med hæva hode resten av dagen, førdi du e normal akkorat sånn som du e!

2 kommentarer
    1. Jeg er enig med deg.
      Noe som ga meg litt bedre selvtillit, er en episode fra Gok Wans TV-show “Miss Naked Beauty” der de tok vakre bilder av vanlige kropper i -mange- fasonger.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg