Nyttårsforsett – CHECK


Sleng med et lykkebilde fra julaften! Bære sånn at dettan innlegget ikkje blir så traust 😉

Hei igjen! Klokka var 0430 og postkassa skrangla utfor jobbvinduet. Skjønte med en gang at det var dagens Troms Folkeblad som ankom. Og siden å hente posten om morgenen er en av mine mange arbeidsoppgaver, spratt jeg rett opp og plukka den opp! Der ble jeg møtt av en mindre pen reportasje om FRPs forslag om kommunal kontantstøtte, og ble engasjert med en gang! Tankene jeg har hatt i hele høst om “dette bør jeg reagere på” var ikke tilstede, det eneste jeg tenkte på var “Dette KAN ikke gå uhørt hen”! Føltes bra at engasjementet kom av seg selv, det er så tungt når det kommer fordi man burdeburde.

Forslaget om kommunal kontantstøtte i Lenvik er et trasig forslag. Grunnene skal jeg ramse opp i leserinnlegget mitt nedenfor, men en av de faktorene jeg ikke har nevnt er en påstand jeg har. Og er det en ting jeg har lært om det, så er det at det ikke er lurt å komme med en i avisa med mindre man føler at man må. Og jeg kan masse om kvinnekamp, så kontantstøtte-innlegget er ingen problem. Men jeg mener uansett at forslaget fra FRP og de borgerlige (som desverre regjerer i kommunen min) virker mye som et plaster på såret for de som snart mister barnehagen sin i Fjorgård. Også klarer jeg ikke å legge fra meg tankene som svirrer i hodene til mine motpartier om privatisering av kommunale barnehager, og da tenker jeg at dette med kommunal kontantstøtte er en viktig del på veien mot det.
Jeg har egentlig ikke vært bekymra for privatiseringa, for det om jeg burde være det. Da det kom ut i avisa, syntes jeg det var tragisk. Jeg mener at det truer de offentlige barnehagene (og alle arrgumentene imot privatisering kan dere lese i et eldre innlegg i bloggen min), og at de gjør arbeidstakerne våre usikker på framtida si. Men sånn som saksgangen har vært i forhold til det, har jeg bare måtte holdt meg rolig. Tross alt er det gjort utrolig dårlig jobb på feltet, derfor ser det ut som om at en eventuell privatisering iallefall ikke skjer over natta.

Håper alle får en fin dag og at dere nyter livet!

Når skal FRP innse at barna våre e framtida?
av Katrine Boel Gregussen, kommunestyrerepresentant for SV i Lenvik

FRP har en lang tradisjon for å kjempe for at kvinner skal holde seg ved kjøkkenbenken. Derfor ble jeg ikke akkurat sjokkert når representanten Tonni Nylund la frem forslaget som handla om kommunal kontantstøtte på forrige kommunestyremøte i Lenvik. Men når samme representant går ut i avisa på onsdag 9/1 og kom med arrgumentene sine ble jeg sjokkert.
Høyresidas kontantstøtte kan i utgangspunktet virke som ei god velferdsordning. Og politikk handler om å styre samfunnet i ei utvikling, i ei ideologisk retning. Derfor har jeg stor respekt for at de borgerlige partiene ønsker kontantstøtta, for det stemmer perfekt med ideologien deres. Vi lever i et patriarkat der menn dominerer politisk, økonomisk og sosialt. Og SV, som er et feministisk parti, er uenige i at denne “velferdsordninga” har gode motiv. Kontantstøtta er med på å sørge for at kvinner holder seg hjemme og blir tvungen til å jobbe deltid. Den bidrar også til at de tradisjonelle kjønnsrollemønstrene vedlikeholdes.

I dag tjener menn systematisk mer penger enn det kvinner gjør, og lønnsgapet mellom kjønnene fører til at det i all hovedsak er kvinner som mottar kontantstøtte. Dette fører til at kvinner blir mindre aktive i arbeidslivet og dermed blir mindre attraktive som arbeidskraft. Kontantstøtta setter likestillinga i arbeidslivet tilbake med mange år. Og det er sikkert kjempekult for både Høyre, FRP, KRF og SP (som alle stemte for forslaget), som får et samfunn der kvinners primære oppgave i livet er å passe barn, men ikke fult så kult for oss kvinner som vil oppleve diskrimminering i arbeidslivet, og for samfunnet som helhet som vil miste masse potensiell arbeidskraft. 

Kontantstøtta hindrer også integrering. Vi vet at andelen innvandrerbarn i barnehage er lavere enn andelen etnisk norske barn. Den sosialiseringa og språkopplæringa barna får i barnehagen er gull verd for alle barn, og spesielt for barn med minoritetsbakgrunn. Ved å gi flere barn mulighetene til å gå i barnehage vil vi bli kvitt problemene knytta til dårlig norskkunnskaper når disse barna begynner på skolen. I tillegg er det et stort problem når innvandrerkvinner ikke kommer ut i arbeidslivet fordi de er hjemme med barna.  Disse kvinnene hindres dermed fra å delta i yrkeslivet, og barna hindres fra å bli en del av det sosiale miljøet i barnehagen. SV ønsker å fremme integrering, og mener at innvandrerkvinner i jobb og barn i barnehage er gode tiltak.

I Folkebladet på onsdag snakker representanten Tonni Nylund om “å redusere antall barnehageplasser”, “å redusere antall stillinger” og “å unngå å bygge ut barnehagetilbudet” for å spare penger. FRP har også stemt imot gratis kjernetid i barnehagen for å spare penger. Når skal FRP innse at barna er framtida? Vi i SV mener at vi ikke kan sette en pris på våre barn, at våre ansatte i oppvekstsektoren er flinke og viktige, og at tankegangen fra FRP er negativt laddet og lite framtidsretta.

I SV mener vi også at barn skal være i barnehage, og har derfor kjempa igjennom det største løftet for barnehagesektoren noensinne. Vi mener at barn har best av å være sammen med andre barn, og at kvinner skal delta i arbeidslivet på lik linje og på like vilkår som menn, derfor stemte vi imot forslaget om kommunal kontantstøtte i Lenvik Kommune.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg