Livsstil: Dyrevenn

Jeg har alltid vært en dyrevenn og har i mange år vært pesco-vegetarianer. Eller semi-veggis som noen kaller det for. Det vil si at jeg ikke spiser kjøtt, verken hvitt eller rødt, men spiser fisk.
Det går ikke en uke uten at noen spør “Hvordan klarer du det??” eller “Jeg hadde aldri klart det!!!”. Sannheten er at alle klarer det. Hvis du klarer å være fattig student å bare spise spagetti-ketchup, så klarer du også å la vær å spise kjøtt. Nå sier jeg ikke at å være veggis bare inneholder spagetti og ketchup, snarere tvært imot. Å være vegetarianer er den beste utfordringa!
Jeg spiser fisk, så det er ikke egentlig en stor utfordring for meg. Hjemme hos oss er det ofte fiskemiddager, og i mange tilfeller bruker vi soya, sopp eller bønner i stedet for kjøtt. Nå skal det jo nevnes at Kay og Kidsa får kjøtt når de vil ha det, men primært er det fisk det går i. Fisk har de beste proteinene, og når man er så heldig at alle i hjemmet liker å spise fisk, så må man benytte seg av det!
Grunnen til at jeg ikke spiser kjøtt er selvfølgelig dyrs rettigheter. I samfunnet i dag er det ikke sånn at noen MÅ spise kjøtt for å overleve. Vi er kommet langt i utviklinga av mat, og vi har tilgang på ulike råvarer som kompenserer for det som finnes i kjøtt. For ikke å snakke om hvor miljøfiendtlig det er å spise kjøtt. Ikke bare står grillinga av sommerkjøttet for 70% av utslippene i sommermånedene, men det er også mye utslipp i transporten det døde kjøttet fraktes i. Fra slaktinga av ei ku skjer til du spiser den i fredagstacoen din har den sirkla rundt i flere hundre mils omkrets med utslipp som går utover den tredje verden. 

Hjemme hos oss er det ingen som går med pels. Jeg vet at det henger en skinnjakke ute i gangen, men jeg vet også at det ikke er min. Det er samboeren min sin, men jeg har aldri sett han bruke den! Heldigvis. Det finnes ingenting styggere enn å pynte seg i andres tragedie. Å gå med pels er for meg som å gå å skryte av at du er for å drepe dyr for egen forfengelighet. For ikke å snakke om pelsdyrnæringa, som er en urettferdig og grusom næring. Det er en skam at dyr påføres psykiske og fysiske lidelser for å gjøre noen rike. Det er på tide at pelsdyrnæringa avskaffes i Norge. 
Det er mange som har jobba for å avdekke forholdene i pelsdyrnæringa, og det er mye dokumentasjon som er avdekka. Dokumentasjonen som ble vist på TV2 for noen år siden burde være nok til at folk slutter å kjøpe pels. Idag produseres det mange forskjellige alternativer til pels og skinn, feks fuskepels, syntetisk skinn osv. Så hvis du synes det ser bra ut, så kan du finne alternativer som både er billigere og mer vennligere. Mitt budskap er at hvis det ikke er nødvendig, så kan du la vær. Argumentene til de som er for å drepe uskyldige dyr for moro skyld er gjerne at “dette har vi gjort i alle år, slik overlevde vi” osv. Det er så latterlig at jeg lar det være ukommentert.

 

I disse app-dager kan du laste ned en app jeg anbefaler som heter “dyretestet”. Den inneholder lister på hva som er testa på dyr og hva som ikke er det. Det gjelder både sminke, kroppspleie og ulike merker man kan boikotte som er med på å undergrave dyrs rettigheter. Jeg bruker primært sminke fra #BodyShop, en butikk som både er flinke med dyrs rettigheter, men som også jobber mye med solidaritet for de som ikke har det så greit som oss. Sminken er dyr, men absolutt verdt hver ei krone!

I flere år har jeg boikotta #Sirkus med dyr. Forholdene til dyrene som reiser verden rundt for å opptre er elendige, og livet i en trailer unner jeg ingen. Jeg er for en sirkusform der det er mer fokus på sukkerspinn og klovner, mer moro med turnere og dans! Og jeg er så naiv at jeg tror at det blir å trekke flere folk. Over 70% av dagens ungdom er imot sirkus med dyr, og jeg er en av de. Det er på tide å slutte å være så konservativ og gammeldags at vi skal la oss underholde av triste elefanter.

Hjemme hos oss har vi ei pusi. Det viktigste du kan gjøre for å ta vare på dyr er å sørge for at det dyret du har har det godt. Husdyr, både i det vanlige hjemmet og i landbruk, fortjener å bli behandla med respekt. Vær mot andre som du vil at andre skal være mot deg. 
Å være dyrevenn er ikke bare noe man er, det er også noe man gjør. Hva du gjør det til er ikke bare viktig for deg selv, kroppen din og samvittigheita di, det er snakk om liv. Dyr kan ikke snakke for seg selv, derfor er det på tide at flere av oss snakker på vegne av dem! 
Meld deg inn i en #dyrevernorganisasjon idag! Selv kan jeg anbefale dyrebeskyttelsen, dyrevernalliansen, peta, nettverk for dyrs frihet og NOAH. 

1 kommentar
    1. Trist å høre at du har denne innstillingen til dyr i cirkus. Folk som jobber i cirkus er også mennesker og det blir for dumt å ikke omtale de som dyrekjære mennesker. At over 70 % av dagens ungdom er i mot dyr på cirkus har jeg vanskelig for å tro da jeg i sjeldne tilfeller treffer på ungdommer som er i mot dyr på cirkus, og store deler av mitt publikum faktisk er ungdom. Ville dyr er noe helt annet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg