Stemmen din er verd ALT

Er det noe som skremmer meg, så er det når jeg hører “Jeg orker ikke å stemme i år”. Å stemme er ikke noe du skal orke, å stemme er noe du bør gjøre for din egen fremtid og andres. Jeg forstår godt at mange av dere der ute sliter med å velge hva og hvem, og ikke minst at det er vanskelig å ha tillit til det som blir sagt i debatter. Det er trist å høre at flere mener at det ikke er vits å stemme, og det er dumt å vite at valgdeltakelsen er så forferdelig lav i et land som har det så utrolig bra. Framtida er i våre hender og den kan noen ta fra oss. Jeg har engasjert meg i valgdeltakelse i mange år, og jeg gråt ved forrige valg da det kom fram at bare rundt 50% av de som kunne stemme faktisk hadde stemt. Det er tragisk å tenke på at vi har det så godt her til lands at vi ikke engang benytter oss av en rett som så mange har kjempa for i lang tid lenge før vår tid. Men jeg forstår det. Jeg skjønner at politikk kan virke kjedelig, at debatten om Erna vs Jens er langvarig og meningsløs, og at politikerne lover og lyver mer enn noen gang. For det er sånn det er blitt. Det er for mye snakk om bagateller, for mye fokus på hva andre har gjort feil for x antall år siden og for mye dårlig journalistisk arbeid på gang. Hvert år det er valg spekuleres det i hva slags parti hva slags avis mener er best. De blåe mener at riksavisene er sosialistiske og de rødgrønne mener at for mye av de blåe sin politikk blir ført opp som positiv. Jeg har ingen formening om det. Jeg leser mye dritt om alle og tar det meste med ei klype salt. Det viktigste man trenger å vite er det som står i programmene til de ulike politiske partiene. Selvfølgelig er det kjedelig og vanskelig for de som ikke engasjerer seg vanvittig mye, men man kan få mye ut av debatter som går på TV og av å ta seg en prat med de som er rundt oss. Når det kommer til den lave valgdeltakelsen, så tenker jeg ofte at vi har det for godt. Vi kom oss for bra ut av finanskrisa og vi har det vi trenger når det som engasjerer folk mest er NRK-lisens og asfalt. Ofte har jeg tenkt at det er helt greit at valgdeltakelsen er såpass lav fordi det viser seg at de samme personene som er mest rasistiske og minst saklige i debattforum på nettet er de samme som boikotter valget. Da kan det kanskje være likegreit da. Hvis du uansett har tenkt å velge feil, kanskje det er best at du lar vær å velge da. Det er et fritt land. Heldigvis. Men nå tenker jeg ikke sånn. Fordi nå er det snakk om et valg som er viktigere enn før.
Dette valget er enormt viktig. Kanskje det viktigste noensinne. Jeg vil ha mindre snakk om Erna og Jens og mindre snakk om ministerposter, men mer snakk om hva som skal skje. Hvem skal komme på Stortinget fra mitt fylke er viktigere for meg enn hvem som skal representere andre fylker. Det er viktig for meg å finne ut av hvem som vil spise opp landsdelen min, hvem som vil sende asylbarna tilbake til hjemlandene sine og hvem som skal forby tigging. Dette valget handler om framtida vår og hvordan den skal påvirkes. Det kan man jo si om alle valg, men dette er ekstra viktig. Det er også snakk om et være eller ikke være for ei hel venstreside i Norge. 
De små partiene er under ekstra press i årets valg fordi det ser ut som at flere av oss kan komme dårlig ut. Jeg personlig har aldri trodd på meningsmålinger, jeg har alltid trodd på valgdagen. Men selv jeg skjønner alvoret. De små partiene er ekstremt viktige for norsk politikk fordi vi driver de store partiene i riktig retning. Både SV og SP har vært viktige i den rødgrønne regjering fordi vi har fått AP til å ta mange gode valg. Det var ikke akkurat som om de klarte å styre landet så innmari bra når de satt alene, for å si det sånn. Vi har pressa på med å verne Lo/Ve/Se mot oljeboring, vi har fiksa gratis videregående opplæring og ikke minst kjønnsnøytral ekteskapslov. Vi har jobba knallhardt for at alle skal bli behandla ordentlig uavhengig av hva foreldrene tjener, hva slags hudfarge de har eller hva slags legning de har. Og hvem skal kjempe for det dersom vi ikke er der? Jeg bare spør.
I andre land dør det mennesker i kampen om et demokrati. Folk dør for å få lov til å stemme. Det er lett å la vær å stemme, du bare har en normal dag og ikke møter opp på valglokale. Men det er mye lettere å bare gjøre det. Ta del i demokratiet som er en av de viktigste seierne i norsk politikk noensinne og ta et valg for framtida. For barna våre. For de eldre. For framtida vår. For veiene. For NRK-lisensen hvis det er det som engasjerer deg. For de som ikke kan stemme og deres framtid. For menneskene. Stem som om du aldri har gjort noe annet, bare gjør det.

Jeg leste nettopp en sak om at FrP hadde gitt 50lapper ut til potensielle velgere som valgflesk. Det synes jeg er forkastelig. Jeg mener at stemmen din er verd mye mer enn 50kr, jeg mener den er verd alt. 

http://www.ba.no/nyheter/article6825641.ece?ns_campaign=article&ns_mchannel=recommend_button&ns_source=facebook&ns_linkname=facebook&ns_fee=0

#Stemmerett #Politikk #Framtida #Krøllafemtilapp

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg