Valgtanker

For å starte med det som er positivt; Jeg er utrolig glad for at mitt parti er over sperregrensa! For meg var det et viktig mål som noen ganger kanskje virka uoppnåelig, men som med knappe 1600 stemmer akkurat gikk. Tusen takk til alle dere som har stemt og enda mer takk til dere som har jobba knallhardt for at det akkurat gikk! Jeg er trist for at Stortinget har mista mange flotte SVere, men jeg er helt sikker på at de kommer tilbake på et senere tidspunkt.
Jeg er glad for at vi i stemmerettsjubileumsåret har fått en ny kvinnelig statsminister. Norges 2 kvinnelige statsminister er riktignok fra Høyre, men det er likevel en stor seier. Som feminist er jeg lei meg for at den nye regjeringen ikke er like mye opptatt av likestilling som den forrige regjeringa, men jeg tror vi står han av. Som kvinne i offentlig sektor er jeg redd. Jeg er redd for arbeidsplassen min, for turnusen min, for kollegaene mine og ikke minst for stillingsprosenten min. De borgerlige kjemper for at det er arbeidsgivers rettigheter som skal fremmes, og dette er selvfølgelig skummelt for arbeidstakerne. Men heldigvis har vi sterke fagforeninger og en kjempesterk opposisjon på Stortinget, jeg tror det blir å gå bra!
Jeg er ikke en av de som tror at verden går under de neste 4 årene. Selvfølgelig skulle jeg ønske at realiteten ikke er det den er og at rødgrønn regjering kunne regjert for alltid, men jeg tror det blir bra. Jeg tror at slitasjen som har gått utover partiet mitt den tida vi var i regjering er klar til å fikses på. De neste 4 årene planlegger jeg å være stødig, saklig og klar til kamp. Jeg skal motivere meg selv og andre til å gjøre en enda bedre valgkamp enn den som har vært, og jeg vet av erfaring at SV er et godt opposisjonsparti. Vi har riktignok vært flinke i regjering og fått til mange ting som jeg er stolt over og som ingen kan ta fra oss, men dette er ikke bare galt. Vi skal fortsette å kjempe for de gode sakene fra den posisjonen vi nå blir å få, og vi skal komme enda sterkere tilbake.
Valgdagen feira jeg på Gardermoen med forsinket fly. Jeg letta fra flyplassen med dårlige tall og landa på Bardufoss med gode nyheter. Torgeir Knag Fylkesnes (min mann i Troms SV;) fikk utjevningsmandadet i Troms og kom inn på Stortinget! Det var godt. Det er en betryggelse å vite at han skal jobbe for landsdelen vår og for de gode sakene der nede, og jeg gleder meg til å se hva han får til. Jeg er glad for at velgerne i Troms har stemt på han og jeg takker alle som også gav meg en ekstra stemme!
De neste ukene og ikke minst 4 årene blir spennende. Jeg er spent på hvem som plasseres hvor og hvordan den blåbrune kabalen blir lagt opp. Hvem får de viktigste posisjonene og hvordan ultimatum stiller de ulike partiene? Jeg er spent på om KrF og Venstre er tydelig og sterke nok ifht Lo/Ve/Se og ønsker de masse lykke til i kampen om vern! Jeg krysser fingrene for at de vinner den. Jeg lurer på hvordan FrP skal vinne kampen mot bompengene og håper at innvandringspolitikken dems ikke blir gjennomført. Jeg takker Høyre for de 900,- ekstra jeg får i året i skattelette, og jeg lover å bruke de på noe viktig. Jeg skal bruke de på bistand, ettersom jeg vet at det er et av budsjettene som det blir kutta i.
Til alle dere som så talen til Siv Jensen; jeg er enig. Det var dårlig atferd av en som snart skal få en viktig rolle i norsk politikk. Måten hun hånte på og ikke minst måten hun fremstod på var kald og heslig. Jeg synes det virka som om hun var mer glad for at VI tapte enn for at DE vant. Det sier mye. Men hun har fått mye stygg kritikk for valg av klær, og der har jeg bare en ting å si; I 2013 i verdens rikeste land. LA HUN FÅ HA PÅ SEG HVA HUN VIL. Det er trist at klær og kropp skal fokuseres på når man kan fokusere på politikk.

Jeg tror det blir bra underholdning de neste 4 år. Jeg skal ikke lene meg tilbake å le, men jeg skal mane opp til kamp. Valgkampen om 2 og 4 år skal bli bra. Jeg skal ikke bo i en blå kommune og et blått land så veldig lenge. Takk til alle som stemte og gjorde valgdeltakelsen høyere enn på lenge! Det var motiverende. 


Maner opp til kamp med kunnskap! Snakkes!

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg