Oljeeventyret i nord?

Siste ord er ikke sagt i saken, så ikke ta gledene på forskudd!!
Denne uka ble jeg invitert på en konferanse om Oljeeventyret i nord. Samtidig stod det i avisa at Lenvik kommune sammen med Harstad kommune leter etter en oljelobbyist. Jeg har før vært med på Oljemessa i Stavanger og er ikke fornøyd med utviklinga av folk som tar slaget om oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja for vunnet. Jeg ble overrasket over hvor mange som tok valgseieren for gitt i år. På samme måte som Erna hadde statsministerbolig-planene klar lenge før valgresultatet, har oljehaiene og dets sympatisører planen klar for hvor sugerøret skal stå i matfatet til fisken min.
Jeg synes det er forferdelig at så mange ser på den kampen som allerede vunnet på tross av at klarsignalet for “konsekvensutredning” enda ikke er gitt. Som de fleste av dere vet, så ble det borgerlig flertall sist mandag. Av mange grunner skulle jeg ønske at det ikke ble det, og en av grunnene var helt klart fordi det alltid er gøy når personer tar ting for gitt får seg en smell. Men folket ville ha forandring, og forandring skal dere få! 
Mange i Høyre og FrP ønsker olja velkommen i Lo/Ve/Se-områdene. FrP er nesten nødt til å ha oljeboring her oppe, skal de få råd til å realisere de økonomiske drømmene sine. FrP sine ønsker og visjoner når det kommer til oljefondet er skumle, og selvfølgelig vil de ha mer. Jeg vil ha ei framtid, både når det kommer til hvordan man forvalter oljefondet og når det kommer til naturen vår, så jeg vil ikke ha oljeboring her oppe. Jeg vil ha fisk. Nok om det, det viste dere selvfølgelig fra før av! Høyre trenger også olja i nord ettersom de skal gi skattelette til de få som idag yter mange millioner til felleskapet. Men KrF og Venstre (som også kanskje blir en viktig del av den nye regjeringa) er begge imot “konsekvensutredning” utafor Lo/Ve/Se. Så kampen er ikke over, og jeg satser på 4 nye år med vern. Egentlig ønsker jeg varig vern, men vi får ta stykke for stykke. Hver dag uten oljeboring er en seier.
Når jeg leste i lokalavisa mi at kommunen min “umiddelbart signaliserte interesse” for en oljelobbyist som skal “drive påvirkning i forkant av beslutninger” som angår olje-og gassindustriens “fremtidige selskapsprosesser knyttet til leting og utvinning i nordområdene”  ble jeg helt satt ut. Jeg kunne ikke tro at det på ei og samme side i Folkebladet stod at kommunen ikke har råd til sykehjemsplasser, men at de har råd til å ansette en mann (sammen med Harstad kommune, med noen midler fra Fylkeskommunen) til å jobbe med oljeboring i nord, et spm kommunen verken har tatt stilling til, ELLER landet har bestemt. Jeg ble så fyrt at jeg ikke viste hvor jeg skulle gjøre av meg. En ting er at vi er en brun kommune (FrP, H og KrF) en anna ting er at vi prioriterer noe sånt over hodene på alle kommunens innbyggere. I det ene øyeblikket har vi ikke råd til brøyting til de som bor i disktriktene, men i det andre skal vi være oljekåte og sikle oss inn på ei framtid som ingen vet kommer til å skje. 
En ting er helt klart. Om det blir olje her oppe, så blir det ikke et eventyr. Det blir en tragedie for fremtida, både for fisken og for folket. Jeg har en million arrgumenter i mot, men jeg tror de fleste av dere er lei av dem. Jeg tar et par likevel, slik at jeg ikke blir kritisert for ikke å vite hva jeg står for (hater når det skjer). Naturen er for sårbar. Oljerigg ser stygt ut i nydelige landskap. Fisken tåler ikke seismikkskyting, blir skremt og stikker avgårde. Fiskerne mister jobbene sine. Jobbene i oljebransjen går til de sørpå. Det blir dyrere å bo her, pga pendlinga. Det blir dyrere å fly hit pga det samme. Boligmarkedet eksploderer og gir de unge dårlige odds (viser til Stavanger). Hotellprisene går opp. Det blir stygt og svart og fælt (viser til Snehvit-feltet og Hammerfest) og det blir mer co2utslipp over hodene på oss. Enda ikke overbevist? Google det. All forskning viser at vi ikke trenger det. Og hvorfor skal vi satse på det egentlig? Når vi kan gå frem som det rike landet vi er og utvikle mer miljøvennlig teknologi? Når vi kan utnytte ressursene våre på en mer grønn og fornybar måte? Det er så mye dumhet i oljekåtheta, på samme måte som andre kåtheter uten fremtidsfokus. Og det blir ikke et eventyr. Det blir et helvete. La torsken pule i fred og slutt å ta ting for gitt!! Ferdigsnakka.

#Oljeboring #LoVeSe #Politikk #SintRaddis #Neitilolje

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg