Gamle Finnsnes ungdomskole- et bygg av muligheter


Foto: Roger Skog

Så ble det sånn da. At vi skal bruke mer penger enn det vi har på et bygg som er så lite fremtidsretta at vi har gjort oss avhengig av at Nordborg Ungdomskole består. Den nye Finnsnes ungdomskole som er godt i gang i byggeprosessen er egentlig en flau skandale. Byggeplanene er innskrenka til benet og jeg tror ingen er fornøyd med resultatet. Og jeg skylder ikke på noen av de som har hatt med byggeprosessen å gjøre, det må jeg bare understreke. Arkitektene og de som står for bygginga har gjort sitt aller beste- med de midlene de har fått. Og jeg har stor respekt for jobben som er gjort- og enda gjøres, det må ha vært et helt forferdelig arbeidspress, mye takket være oss politikere. Resultatet er enda ikke avgjort, og alle diskusjonene som har vært oppe politisk underveis har vært forferedelige. Jeg kan ikke forestille meg hvordan det har vært for de som står bak prosessene. Jeg bare vet hvordan det har vært i kommunestyre. Et kaos uten like.
Når det er sagt, så er jeg glad for at vi får en ny ungdomskole etter mye om og men. Selvfølgelig er jeg utrolig misfornøyd med resultatet, både fordi jeg er uenig i beliggenheta og at det har vært utrolig mye snusk underveis, men mest fordi det ikke er et godt nok skolebygg for fremtida vår.
Men hva skal skje med den gamle skolen? Noen som vet? Jeg har noen gode forslag. Dette er selvfølgelig ting jeg tenker masse på, men selvfølgelig er det ikke bare opp til meg å avgjøre framtida til et bygg vi knapt har råd til å drifte. Men jeg ønsker at vi beholder det. Jeg vil at dette skal bli et bygg som blir godt brukt av de som trenger det. Ordføreren har nettopp vært i avisa og gitt uttrykk for at vi har stor mangel på kommunale lokaler, og hva er bedre enn å beholde et praktbygg midt i sentrum da?
Jeg vet at dette er et bygg som kan brukes til mye bra. Jeg har selv gått på denne skolen, og det er masse positivt med selve bygget (selv om det aldri kommer frem i media eller politiske diskusjoner). Vi har en stor, fin gymsal som kan brukes til mye. Alle klasserommene har i løpet av de 9 siste årene blitt pussa opp. Skolekjøkkenet er moderne og fremtidsretta. Vi har ei stor kantine som kan brukes. Kontorene ble renovert etter jeg slutta på ungdomskolen, og den gamle tannlegefløya ble tatt i bruk. Jeg har ikke vært der, men jeg regner med at det ser fint og flott ut. Brakkeriggene som ble satt opp og har blitt brukt til klasserom er nye og kan sikkert brukes til mye fint. For ikke å snakke om uteområdene. Der er det både sandvolleyballbane og muligheter for skating og ulike fritidsaktiviteter.
Derfor ser jeg mye positivt i at kommunen fortsetter å drifte bygget. Vi kan leie det ut til de som trenger lokaler. Jeg vet for eksempel at Ungdommens Hus, eller FUS som vi kalte det for, har stort behov for ei mer sentrumsnær beliggenhet. De har store problemer med at ungdom synes det blir for langt å “stikke innom” her oppe i Sandvika. Det blir for langt unna og for unaturlig å dra. Det er mange ungdommer som hadde hatt godt av et større og mer nært forhold til ungdomstilbudet som blir gitt. Jeg vil at fremtidas gamle Finnsnes ungdomskole skal bli et senter for framtid, kultur, religion og eldre. Jeg tenker blant anna at de politiske partiene kan leie møterom og/eller kontor til deres virksomhet. Kultur, i form av for eksempel UKM hadde nok også vært en god ide å innlosjere her. De eldre har gitt uttrykk for at de kunne trengt å leie en plass å være, og ikke minst ungdommen. For ikke å snakke om den mye omtalte Moskè-saken. Her hadde vi hatt lokaler som er vel egna til religion, til ungdom, til eldre, til politikere og til alle som kunne trengt en plass å være. Jeg tror vi kan få mye godt ut av å etablere nye samarbeid og ulik tankegang i samme bygg- slik at det kommer oss innbyggere til gode.
Det finnes sikkert mange andre gode forslag, og jeg er åpen for å starte en positiv debatt om hva vi skal gjøre med gamle Finnsnes Ungdomskole. Hva mener du?

#Lokalpolitikk #Gamlefusk #Framtida #Lenvik 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg