Upcoming: Kommunestyremøte

Jeg er SÅ klar for morgendagen. I går hadde vi styremøte i SV, og i dag har jeg forberedt meg personlig. Jeg bruker å skrive noen av innleggene før jeg skal på møte, og noen underveis. Debatten blir jo ofte litt ute av styr, så man blir jo engasjert underveis. Mange ganger blir jeg så engasjert at jeg kan fremstå som veldig sint. Jeg er ikke ei sint jente, jeg blir bare fort fortvilt over hvordan debatten dreier seg og hvor lang tid vi bruker på “uviktige” ting. Et godt eksempel på det er jo den evige debatten som FrP alltid kjører på med når vi skal bestemme hvor mange flyktninger vi skal bosette i kommunen. De vil absolutt ikke gå med på det som er anbefalt og bruker dermed flere timer på å diskutere om vi skal ta inn 10 mindre eller 10 mer. Utrolig, men sant.
Ellers så har vi selvfølgelig brukt evig tid på skolesaken. De siste møtene har heldigvis vært foruten den saken, men jeg har enda ikke lært meg å tolke hvor lenge møtene kommer til å vare utifra hvordan sakslista ser ut. Denne gangen (som jeg alltid sier) ser sakslista helt ok ut. Det er ingenting som tilsier at vi skal sitte i kommunestyresalen til langt på kveldingen. Men jeg tar selvfølgelig feil. Det er alltid sånn at det er en spesiell sak som overrasker meg at vi bruker tid på. Denne gangen tipper jeg at det blir en litt lengre debatt om hvordan navn vi ønsker på lensmannskontoret etter omstruktureringa. Navn engasjerer tydeligvis meget mange. Jeg for min del har ikke bestemt meg for hva jeg mener om hva slags navn vi skal ha. Senja lensmannskontor? Finnsnes lensmannskontor? Jeg kunne ikke brydd meg mindre. For min del kunne vi ha kalt det for District 4 eller noe sånt. Så mye bryr jeg meg om det. Tipper jeg kommer til å gå for Senja dersom ingen andre gode forslag kommer på bordet. Det er et mer inkluderende og fremtidsretta navn. Men dette er ingen kampsak for meg, men en typisk sak som skaper stort folkelig engasjement. Noe jeg absolutt har stor respekt for, jeg bare er ikke helt der selv. Jeg ønsker heller å bruke tid på snikprivatiseringa av kommunen min. Vi skal snakke endel om privatisering av veiene. Der tror jeg at mange tar ordet. Det kan bli spennende å se hva som kommer frem og hvem som sier hva. Jeg har god hukommelse når det kommer til dette. Så det blir spennende å se.
Jeg synes det er utrolig trist å være alene SVrepresentant i kommunestyre. Men folket ville ha det sånn, og sånn ble det. Jeg skulle ønske at alle som satt i kommunestyre hadde et oppriktig engasjement og at vi kunne ha gode politiske debatter i det forumet som var tufta på ekte engasjement og sjel i det vi holder på med. Desverre er det sånn at det ofte er tilfeldig hvem som havner hvor, noe som gjør at det kanskje sitter flere der som egentlig bare hadde tenkt å være listefyll på ei stor-liste. Jeg vet om mange oppriktig engasjerte som ikke sitter i kommunestyre som kunne gjort en mye bedre jobbe enn det jeg og mange andre gjør. Jeg føler selv at jeg har et sterkt engasjement og at jeg virkelig jobber hardt for å endre det samfunnet vi lever i. Allikevel vet jeg at det finnes engasjerte mennesker som er enda mer engasjert enn det jeg er. Folk som virkelig står på og bare venter på en åpning til å komme opp og frem! Folk med mer livserfaring og ikke minst peiling på mer tekniske ting enn det jeg har. Men jeg skal iallefall ikke ha det på meg at jeg ikke leser kommunestyrepapirene. Selv om de som oftest er på mange hundre sider, så prøver jeg hardt å sette meg inn i saker jeg ikke forstår, for å kunne gjøre en best mulig jobb. Jeg streker under, jeg markerer, jeg leser side opp og side ned og gjerne flere ganger, jeg googler vanskelige ord og jeg gjør mitt aller beste. Og bare det kan være bra nok. Men det er utrolig vanskelig. Å vanskeligere blir det, etterhvert som budsjettene sprenges og flere latterlige vedtak fattes. Veien blir til mens vi går! 
Håper dere ikke stemmer borgerlig om 2 år, på forhånd takk <3 

#Kommunestyremøte #Borgerligkaos #Engasjement #Tanker #StemSV #Privatisering 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg