Siste nytt fra innsiden av mur/maktveggene i kommunestyresalen

Hei! Siden sist jeg blogga har vi hatt kommunestyremøte i Lenvik kommune. Det gikk egentlig veldig fint. Lyden av 17 mot 14 stemmer klinger i opposisjons-ørene mine, og jeg føler at det virkelig er blitt spennende å holde på med lokalpolitikk igjen. For det er vel ingen hemmelighet at motivasjonen har vært laber når posisjonen i Lenvik (bestående av H/SP/KrF/FrP) har vært knallharde og samstemt i selv den minste lille detaljsak. De må ha kjørt på med et mektig regime i koalisjonen sin og det har flere ganger føltes helt unyttig å diskutere saker. Nå ser fremtida annerledes ut i Lenvikpolitikken, og det gleder meg stort.
Det starta med at SP gikk ut av samarbeidet med de borgerlige. Etter mye om og men, skal nevnes, men det gjorde det. Noen mener de trakk seg for sent, andre mener at de velger å ikke stå til ansvar for politikken de selv har vært med å vedtatt. Her strides de lærde, og jeg lar det være opp til hver og en av dere der ute bestemme hva som stemmer mest i deres ører.
Så skjedde det utrolige, en representant fra FrP trakk seg fra partiet og ble uavhengig representant i kommunestyre. Det mener jeg er et sterkt signal og en utrolig modig avgjørelse å ta. Kun de modigste velger å gjøre noe så drastisk som det, og jeg har stor respekt for den avgjørelsen. Selv vet jeg ikke om jeg hadde vært tøff nok til å ta et så stort valg og samtidig gå med hodet hevet på neste møte.
Så nå ser det annerledes ut. Posisjonen har mindretall i kommunestyre og stemninga i leiren er deretter. Nå kan man se fremover og samarbeide mer demokratisk og fra sak til sak enn det har blitt gjort tidligere. Jeg merker allerede at enkeltrepresentanter og partier stemmer mer fritt enn det de har gjort tidligere, og det er deilig å se. Ingenting er avgjort før hendene har vært i været og det gjør hele opplegget mer spennende. Og en større grunn til å være ekstra våken på øyet 😉
Ellers så var det et veldig positivt møte vi hadde på torsdag. For første gang i min tid avslutta vi møtet til ei levelig tid. Latteren satt høyt, diskusjonene var ikke så altfor lange og det var generelt sett ei god stemning i salen. Vi var enige og uenige (sånn som vi skal være), men jeg følte at de viktigste vedtakene som ble fatta var til innbyggernes beste. Og det er jo det vi alle er der for; for innbyggernes beste. Vi bare er uenige om hva det innebærer og hvordan det skal gjøres.
Den viktigste saken for mange var uten tvil veiprivatiseringssaken. Den har det vært mye diskusjon rundt og rettferdigheita seira. Personlig mener jeg at vi fortsatt må se på hvordan man skal løse de utfordringene vi har i forhold til vedlikehold av veier, men det er helt klart at privatisering ikke er en god ide. Jeg stemte selvfølgelig for at vi skal ta ansvar og beholde de veiene som de borgerlige ville frata seg ansvaret for. Håper alle sammen husker denne saken når vi går mot kommunevalget om 2 år, og merker seg hvem som mener hva angående dette. Det er en sak som har engasjert mange, og flere har fått smaken av hva privatisering gjør og hva det betyr.
For meg er det selvfølgelig stor forskjell på veier og på mennesker, men de som har engasjert seg i veisaken må også huske på at prinsippet er det samme når det kommer til barnehager/skoler/sykehjem osv. Privatisering er urettferdig og skaper stort klasseskille. Det tuftes på at de som har mest og kan betale for seg får mer og bedre tilbud, mens de som har en normal inntekt sitter i saksa. Sånn vil jeg ikke ha det, og sånn kan vi ikke få det her til lands. Jeg synes det er trist at folk ikke ser det (viser til nylig stortingsvalgresultat), men håper at dette kan være ei god læring for mange. For rettferdighet og likestilling- mot privatisering.

#Lokalpolitikk #Lenvik #Kommunestyre #Yngst #StemSV #Borgerligkaos

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg