Hashtag NAV

Her kommer mitt mye venta innlegg om institusjonen NAV.
Jeg kan starte med å fortelle at jeg ikke har et sekund erfaring med denne organisasjonen personlig. Jeg har forholdt meg til dem i forbindelse med politikk, men aldri tatt i mot hjelp fra NAV selv. Jeg har rett og slett ikke trengt det. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke kommer til å trenge det en dag, det tror jeg kanskje de fleste må innstille seg på at man kanskje en dag i livet må. NAV er en institusjon som bidrar folk i flere perioder av livet, og er et utrolig viktig tilbud vi har som mange land ikke har.
Selv er jeg ei positiv og livsglad jenter på 21 år som er frisk og rask, noe jeg er utrolig glad for å være. Jeg ser ingen grunn til at jeg skulle trengt hjelp fra NAV, og det overrasker meg at så mange på min alder trenger det. Jeg skal gjøre noe som de aller færreste gjør nå, jeg skal snakke opp NAVsystemet. For sånn som jeg ser det, så er det utrolig mange som er misforøyd med NAV i seg selv. På tross av at NAV er et unikt system som er en del av et fantastisk flott velferdssystem, så virker det på meg som om de som roper høyest er de som er negative. Det tror jeg er et stort problem. 

Nav ble stifta med en viktig hensikt; den skulle sørge for at mennesker ikke ble en kasteball imellom ulike offentlige innstanser. Målet var å få mer kunnskap og faglig tyngde under samme tak slik at samarbeidet og oppfølgingen skulle bli bedre. Jeg vet ikke om dette har fungert, men jeg vet at det kommer mange tilbakemeldinger om tregt og uforståelig system. Det er vi nødt til å ta på alvor.

En anna ting jeg mener vi må ta på alvor er naving. Det er klart at vi har et stort problem når naving er et folkelig begrep og at det blir mer og mer sosialt akseptert å utnytte velferdsstaten vår. Jeg elsker å betale skatt. Å bidra til samfunnet er noe av det viktigste for meg og jeg setter stor pris på at vi har et bra skattesystem i Norge. Selvfølgelig så skulle jeg heller ønske at mine skattepenger ikke ble misbrukt av andre, men jeg tror kanskje at man ikke helt kommer unna med det når man har så godt system som det vi har. Men systemet kan alltid bli bedre, og vi MÅ jobbe hardere for at flere skal få kjappere hjelp og for at det ikke skal bli lettere å misbruke systemet.

De som jobber på NAV står mest sannsynligvis i mange tøffe utfordringer i jobben sin. De møter mennesker med ulike skjebner og de gjør helt sikkert sitt aller ytterste for at de personene de har ansvar for skal lykkes. I tillegg til å ha en jobb som er så tøff som det den er, så må de på lik linje som mange andre yrker, finne seg i at folk snakker nedlatende til de og om de. Det som er så dumt er at det er så mye stygt som kommer ut av de som “hater NAV”. Facebook florerer av frustrerte brukere av systemet som snakker respektløst om personer som jobber i NAV. Jeg tror ikke først og fremst utfordringene i systemet handler om menneskene, jeg tror de kan komme av økonomi og praktiske fordringer som gjør at det rett og slett er for mye å gjøre. Jeg har hørt at det er mye papirarbeid som ikke er modernisert, og er sikker på at det kan være en del av utfordringene de møter. Jeg aner ikke hvor mange “klienter” en saksbehandler har, men jeg kan tenke meg at det er mange. Statistikkene viser at det er mange som trenger hjelp av NAV, så jeg kan bare anta at arbeidspresset er hardt. Vi må statusheve de som jobber i NAV og sørge for at de positive holdningene og erfaringene som er der ute virkelig kommer ut til folket. Vi kan ikke ha det sånn at det er blitt ei generell negativ holdning til NAV basert på ytringer vi kun får bruddstykker av informasjon fra.

Når det kommer til NAV, så er det så vanskelig å prate om det uten og snakke om fordommer. Selv om det blir mer og mer “greit” at mennesker naver, så tror jeg at det følger med mange alvorlige sosiale konsekvenser av det. Jeg tror ikke at man lever et lukurativt liv som naver og jeg tror at blikkene som møtes av samfunnet forøvrig når man forteller at man ikke jobber, ikke nødvendigvis er fine. Jeg har som sagt ingenting i mot at man tar i mot hjelp når man trenger det mest, men når man gjør det fordi man ikke gidder å jobbe, så er det et problem. Dersom man går på NAV, så tenker jeg at det er en grunn til det. Dersom man ikke “orker” å jobbe, så er jo det et alvorlig problem. Der tror jeg at samfunnet ikke er kommet langt nok, desverre. Vi må jo hjelpe folk i jobb og kartlegge grunnen til at de ikke lykkes. Vi må bli flinkere å tilrettelegge og til å inkludere. De som har en grunn til å ikke jobbe må få hjelp i sin situasjon slik at de får en sosial arena der de kan bidra med det de kan dersom de kan det. Menneskene er unike, sakene er ulike og dette er bare et generelt innlegg i en debatt som må heves.

Hva synes dere om NAV? Har dere noen erfaringer, og er de positive eller negative? Kjenner du en naver?

#NAV #Naving #Positivitet #Jobb #Erfaringer #Holdninger #Samfunn 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg