Semi-veggis

Jeg får ofte mange spørsmål om hvordan det egentlig er å være vegetarianer. De aller fleste reagerer med sjokk og vantro på at jeg ikke spiser kjøtt, sånn.. på tross av at vi er i 2013. Det overrasker meg. Nå skal jeg svare på det! Jeg spiser jo fisk, så jeg er jo ikke 100% veggis. Jeg elsker fisk. Jeg ønsker ikke å slutte å spise det. Jeg er nordlenning, og selv om jeg som nordlenning ikke MÅ spise fisk, så gjør jeg det. Jeg føler at jeg må. Det er selvsagt politiske grunner som gjør at jeg velger et liv uten kjøtt. Jeg er utrolig glad i dyr, og jeg respekterer alle liv. Jeg er glad i miljø. Miljøhensynet blir ikke ivaretatt i kjøttindustrien. Og industrien i seg selv er jeg skeptisk til. Måten ting blir gjort på og all grumsen som egentlig er i en kjøttdeig.. Jeg grøsser.
Hjemme hos oss bor det 4 stk. 3 av de er kjøttetere også er det meg. Når jeg lager middag, så blir det skjeldent kjøtt. Jeg kan lage kjøttmat, men hvis jeg slipper det, så blir jeg glad. Jeg er ikke en fanatisk anti-kjøtt type. Jeg bare vil ikke ha det inni meg selv. Det er ikke et problem fordi både mannen og barna hans spiser fisk. Å ikke spise kjøtt er enkelt. Du bare lar vær. Det er ikke en kunst. Jeg savner ikke tacokjøttdeig eller hjemmelaga pizza (standard spm). Jeg savner en god søndagsmiddag med brunsaus og surkål. Og det kan jeg jo enda lage. På julaften spiser jeg grøt. Eller torsk. Eller laks. Jeg skal aldri begynne å spise kjøtt igjen, jeg ser på det som en seier at jeg har klart å la vær i snart 10 år. En enkel seier. For det er et lett valg. Og det føles godt.

I dag hadde vi veggisgryta mi til middag. Den er verdens enkleste å lage + at alle sammen liker den. Den er full av ulike grønnsaker og egentlig så kan du putte alt du har til overs oppi den.
Fremgangsmåten er lett. Enten kan du bruke en sånn grønn ferdigpose med pasta i ostesaus fra Toro. Eller så kan du bare ta pasta, koke det opp, ha i melk/fløte, litt mel, litt smør og litt ost. Når det er kokt og blitt en gryte, så tar du bare å har i alt du vil ha i. I dag hadde jeg i gulrøtter, brokkoli, mais, blomkål og nøtter. Det går fint an å ha i litt stekt egg for at det skal bli mer proteinrikt. Det bruker jeg å gjøre av hensyn til barna som vokser. Som tilbehør hadde jeg hvitløksbrød, det gjør det hele litt mer spennende. Det er mange ulike smaker, det er næringsrikt og spennende. Og ikke minst så er det enkelt. Jeg er ikke av typen som står på kjøkkenet i timesvis for at familien skal få nyte 7 min med middag. Det er rett og slett ikke verd det for min del. Jeg trives ikke så godt på kjøkkenet at jeg er villig til å ofre så mye av tida mi (som jeg egentlig synes er verdifull) for mat. Jeg er mer opptatt av prinsipielle ting når det kommer til kosthold. Siden vi har barn i hus, så er jeg opptatt av at de skal få gode verdier og ha gode erfaringer når det kommer til mat. Jeg vil at de skal lære seg hvordan man lager mat og hva som er bra å spise. Jeg er opptatt av at det skal være grønnsaker til hvert måltid og at maten skal være kortreist. 

#Mattips #Veggis #Vegetarianer #Sunnmat 

9 kommentarer
    1. Halloi!!! Jeg vil bare starte med fortelle deg at denne bloggen er til mega stor glede for meg. Jeg synes helt ærlig at du er en av de kuleste i hele bloggeverden. Jeg blir helt ærlig nesten litt misunnelig fordi jeg skulle ønske dette var min blogg. Hahaha!!! Jeg hadde blogg før, men jeg sluttet å blogge fordi jeg fikk så utrolig kjempe masse stygge kommentarer. Derfor sluttet jeg helt å blogge, men du må ikke slutte, fordi da vinner bare de frekke. Men siden jeg ikke har blogg, tenkte jeg å legge igjen en konkurranse i stedet for blogglenke. Så om du klikker på lenken min så kommer du til en bra konkurranse jeg nettopp ble med i! Kanskje du kan være snill å dele den på bloggen? 😀 Det hadde vært veldig gøy om du gjorde. Uansett håper jeg du deltar selv og at du blogger kjempe masse fremover!

    2. Er enig med synspunktene dine og synes det er bra at du oppdrar barna dine slik 🙂 Er selv semi-vegetarianer også, av de omtrent samme grunnene. Jeg er dårligere enn deg til å si nei til matretter som frister, og som inneholder kjøtt. Men jeg lar være å spise kjøtt så ofte som jeg kan. Bortsett fra fisk. Har nå bare vært semi-veggis i et halvt år, og siden jeg ikke er helt selvstendig ennå, får jeg holde ut litt til. I fremtiden skal jeg prøve å kutte enda mer ned.

    3. Halla!!!! Før jeg sier noe annet si at bloggen din er til kjempe stor glede for meg. Jeg synes helt ærlig at du er en av de vakreste i Blogg Norge. Jeg blir helt ærlig nesten litt misunnelig fordi jeg skulle ønske dette var min blogg. Hahaha!!! Jeg hadde blogg før, men jeg sluttet å blogge fordi jeg fikk så utrolig kjempe masse stygge kommentarer. Derfor sluttet jeg helt å blogge, men du må ikke slutte, fordi da vinner bare de frekke. Men siden jeg ikke har blogg, tenkte jeg å legge igjen en konkurranse i stedet for blogglenke. Så om du klikker på lenken min så kommer du til en bra konkurranse jeg nettopp ble med i! Kanskje du kan være snill å dele den på bloggen? 😀 Det hadde vært veldig gøy om du gjorde. Uansett håper jeg du deltar selv og at du blogger kjempe masse fremover!

    4. Halloi!!!!! Helt først vil jeg baree fortellle deg at dennne bloggen er til mega stor gledee for meg. Jeg synees helt ærlig at du er en av de beste i hele bloggeverden. Jeg blir helt ærlig nesten litt misunnelig fordi jeg skulle ønske dette var min blogg. Hahaha!!! Jeg hadde blogg før, men jeg sluttet å blogge fordi jeg fikk så utrolig kjempe masse stygge kommentarer. Derfor sluttet jeg helt å blogge, men du må ikke slutte, fordi da vinner bare de frekke. Men siden jeg ikke har blogg, tenkte jeg å legge igjen en konkurranse i stedet for blogglenke. Så om du klikker på lenken min så kommer du til en bra konkurranse jeg nettopp deltok i! Kanskje du kan være grei å dele den på bloggen???? ;-D Det hadde vært veldig gøy om du gjorde altså. Uansett håper jeg du melder deg på selv og at du oppdaterer drit masse fremover!

    5. Ho Karina, Tina og Lene va jo veldig original!
      Men det eg sku si va at detta ser skikkelig godt ut! Eg glede meg til du invitere meg på middag ;*

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg