Fikk ikke lov til å velge kjønn

Jeg ble født som jente. Som jente har jeg opplevd masse bra og masse dårlig. Kjønnet mitt har i mange tilfeller avgjort utfallet av valgene jeg har tatt og oppgaver jeg har fått. Jeg har hørt at jeg ikke er like bra fordi jeg ikke er gutt. I gymtimene på ungdomskolen fikk jentene “lov” til å ta “jentepush-ups” mens guttene måtte gjøre det på “ordentlig”. Jeg har fått flere rosa klær i bursdagsgave enn blå klær. I tiende klasse da livets viktigste avgjørelse skulle taes, fikk flere jenter i klassen min beskjed om at de burde gå helse-og sosialfag -fordi de var jenter. Som ung politiker har jeg flere ganger hørt at jenter ikke skal stå fremst. Jeg har fått beskjed om å ikke være aggressiv og frempå fordi det ikke kler meg. Jenter skal ikke bry seg om politikk, jenter skal bry seg om husarbeid. Jenter skal ikke bruke banne-ord. Hele livet har folk fortalt meg hva jeg skal gjøre og hvordan jeg skal være kun basert på hva slags kjønn jeg ble født med. Og nå som vi har fått blåblå regjering blir det verre. De borgerlige, som har stått fremst og sagt at staten bestemmer alt og at hvis vi stemmer på dem, så blir det mer valgmulighet og mer frihet, har nå inngått en avtale som gjør det verre for enkeltpersoner og ta valg på vegne av seg selv. Likestillinga går allerede tilbake, og landet vårt skal bli styrt av folk som mener scooterkjøring og billigere alkohol er viktigere enn menneskene. 

Jeg er rystet over mange ting i avtalen mellom H, FrP, KrF og V. Det er mange saker som gjør meg fysisk uvel, egentlig så ser jeg veldig lite som gagner meg. Ikke at jeg er en egoistisk person, men i hele valget har de borgerlige snakka om hvor mye bedre JEG skal få det. Hva er konsekvensene av årets Stortingsvalg i forhold til hva slags kjønn jeg ble født inn i? Jeg tror de kan være mange. Foreløbig vet vi vel lite om hvordan vår blå hverdag blir, men det vi vet er ikke bra.
Leger skal fra nå av kunne nekte å henvise meg til å ta abort dersom jeg ønsker det. En lege som har mange års utdanning skal få lov til å legge bort sin kunnskap og ta avgjørelser som går ut over meg som jente, basert på hva han/hun tror på og hva han/hun ønsker. Det forteller meg at vi er gått mange år tilbake. Legen har en jobb. Den jobben valgte legen selv. Det er ingen som velger å bli gravid for så å velge å ta abort. Å bli gravid er noe som plutselig kan skje, og dersom det ikke passer å få barn, så mener jeg at man helt fritt skal kunne få velge det bort. Det er ingen barn som burde bli satt til verden av foreldre som ikke ønsker det. 
Fra nå av skal vi heller ikke få tilbud om tidlig ultralyd. Dersom jeg vil ha en tidlig ultralyd, så mener jeg at jeg må få lov til det. Ultralyd kan være betryggende for mange som er gravide, og jeg mener at man ikke skal bli sett ned på fordi man velger å sjekke om alt er ok før abort-fristen går ut. Det handler om vår kropp og vår fremtid, den vil jeg ikke at de borgerlige skal bestemme over. 

Dette viser ganske mange ting. Til tross for at landets front-personer i dag er to voksne kvinner med mye selvtillit og makt, så er det ikke dermed sagt at det blir å gagne oss jenter. Partiene disse to representerer er ikke feministiske. De er ikke for likestilling. De har det de trenger, og nå skal de ta fra oss viktige saker vi allerede har vunnet. Jeg skal kjempe for hver og en av de, slik at de skal få kjenne på kroppen sin at dette ikke er greit.

Leger har valgt yrket sitt. Jeg valgte aldri kjønnet mitt. 


Her er jeg vekdig sint på antifeministene som prøver å ta fra meg hverdagen min. Også litt sint fordi jeg er født inn i det “svakeste” kjønnet og klar til å snu om trenden!

#Likestilling #Politikk #Tidligultralyd #Abort #Blåhverdag #Blåregjering #Nyeregjering #Valg #Svakestekjønn

3 kommentarer
    1. Hei.
      Jeg er uenig i det du sier, fordi:
      Å ta abort er ikke en menneskerett. Isåfall, hvem bestemmer at det er dette? Den universale deklarasjon for menneskerettigheter? (se: http://www.un.org/en/documents/udhr/index.shtml ). Det som finnes der av interesse er artikkel 3: “Everyone has the right to life, liberty and security of person.” Inkluderer dette også ufødte barn? Hvis ikke, hvem som bestemmer at det ikke gjør det, staten?
      Leger har heller ikke valgt et yrke som utfører abort. Dette ble først påtvunget de i 2012, kilde:
      http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10043190
      Så etter all skjønn, så går vi ikke mange år tilbake med denne nye regjeringen, men bare ett år.
      En leges arbeid er først og fremst helsehjelp. Norsk lovdata gir en god definisjon:
      “Med helsehjelp menes enhver handling som har forebyggende, diagnostisk, behandlende, helsebevarende, rehabiliterende eller pleie- og omsorgsformål og som utføres av helsepersonell.”
      Ikke et ord her er om å ta livet til små ufødte barn som hva leger primært skal holde på med. Beklager sterk ordbruk, men er ikke det hva abort faktisk er? Eller ønsker vi å ikke tenke på denne måten, fordi det provoserer? Og setter oss i dårlig lys?
      Uansett så er dette bare retorisk, fordi abortloven fra 1975 gir kvinner denne rettigheten. Men abortloven fra 1975 gir også ansatte ved kvinneklinikker retten til å reservere seg mot å utføre eller assistere ved selve abortinngrepet. Å ta fra dem denne rettigheten, kan også tolkes som brudd på menneskerettigheter:
      Art 19.
      1. Enhver skal ha rett til meningsfrihet uten inngrep.
      (Se: http://www.lovdata.no/all/hl-19990521-030.html#SPN-A19)
      Jeg anbefaler deg også å se denne snutten som gir ett nytt vindpust i debatten:
      http://www.180movie.com/

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg