Kvinne, stå opp for deg selv!

Jeg er mistenkt. Ordene slår meg som ei full bøtte med isvann i trynet på et umenneskelig tidlig tidspunkt om dagen. “Jeg har ikke gjort det, det var ikke meg”. Det eneste jeg er skyldig i, er at jeg ble født inn i “feil” kjønn.

To ganger har jeg opplevd å få statusen “mistenkt” hos politiet for noe alvorlig jeg ikke har gjort, begge gangene på grunn av to jenter som ikke har hatt noe som helst slags grunnlag til å mistenke meg for gjerningene. Jeg kommer fra en liten plass i midt-Troms med drøye 12tusen innbyggere. Alle kjenner alle, sies det, men ingen av disse jentene kjenner meg.
I det siste avhøret jeg var på var politietterforskeren kvinne. Hun kom med kommentaren “Jeg vet hvordan vi jenter kan være”. Aldri før har jeg blitt så sint på en “person av loven” som jeg ble da. Atpåtil var hun kvinne selv. Jeg kunne ikke nedlegge hva som egentlig skjedde. Jeg ble dømt av en kvinne fordi jeg er kvinne?
De handlingene man gjør, eller ikke gjør, gjør man basert på HVEM man er og ikke HVA man er. Det er viktig å huske på. Jeg er ikke “sånn”, og ingen skal få lov til å fortelle meg hva jeg er basert på hva slags kjønn jeg er. Jeg går ikke med på så billig arrgumentasjon som “du har gjort det fordi jenter ofte lager drama”. Jeg kjenner jeg blir ordentlig sint inni meg nå som jeg sitter her å tenker på det. Som tidligere nevnt, så har begge sakene jeg har vært innblanda i kommet fra kvinnelige anmelderne. Selv om 100% av mine erfaringer har vært på grunn av andre jenter, så kunne jeg aldri funnet på å tenkt at grunnen til at det ble dramatikk var basert på kjønn. Jeg er drittlei av at folk, og spesielt andre jenter, bruker kjønn som et slags “bevis” på hva du er. Vi jenter må stille opp for hverandre. Vi kan ikke gå med på at kriminelle handlinger på lavmålnivå skjer av jenter basert på at de ER jenter. Det må bli slutt på at jenter kaller hverandre for hore, bitch og ludder, da blir det fort akseptert at også gutter kan kalle oss for det. Når det kommer til hva slags holdninger vi har til vårt eget kjønn, så har vi jenter lang vei og gå. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt fra jenter (faktisk) at likestillinga har gått for langt. Kvinner er de siste som bør si den setninga der. 20 000 kvinner blir voldtatt hvert år i Norge. Hver fjerde gutt mener at kvinner overdriver hva en voldtekt er.  44% av alle kvinner jobber deltid. Kontantstøtta finnes fortsatt. Typiske “kvinneyrker” er lavtlønnsarbeid. Det eneste kvinner regjerer er minstepensjoniststatistikken. Sånn kan vi ikke ha det, vi er nødt til å ta i et tak. Sammen. For hverandre. For fremtida.


Her er jeg. Først og fremst meg selv, deretter ei jente.

#Feminisme #Likestilling #Mistenkt #Kvinnekamp #Drama #Politikk #Personlig 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg