Sminke- en nødvendighet eller et press?

Jeg har aldri vært ei jente som sminker seg mye og ofte. Aller helst lar jeg vær, og jeg liker det veldig godt. Uten sminke føler jeg meg fri og jeg er fornøyd med meg selv uansett. Jeg er utrolig glad for at jeg har en jobb der det ikke kreves at man er oppdolla og oversminka. Når det er spesielle anledninger bruker jeg som regel å dolle meg litt opp. Har dere tenkt på hvorfor vi gjør det? 

Jeg har venninner som bruker opp til en halvtime på badet om morgenen, og det må de jo få lov til. Men hva er det som gjør at vi bruker så mye tid på hvordan vi ser ut, når det vi er egentlig alltid burde være godt nok? Hvorfor er normen blitt å ha sminke på seg? Hva er det som gjør at vi bruker timesvis i uka på hvordan vi ser ut?
Jeg mener jo at vi er ofre for kapitalismen og skjønnhetstyranniet. Noen tjener på vår usikkerhet. Det tjenes penger på hvordan vi skal se ut, hva vi skal lukte og hva slags produkter vi skal bruke. På reklamer er det noen som forteller oss at rynker ikke er fint. At vi må bruke ekstra penger på kremer som skal hindre alderdommen. Kjendiser står frem og skryter av hårprodukter, sminke og parfymer som vi bare MÅ bruke for å se så fin ut som mulig. Selv om alle vet at vi aldri blir seende ut som Eva Longoria, så går vi fem på. Det funker jo. Vi kjøper jo DEN parfymen og DET pudderet. Hva er det som gjør at vi ikke føler oss bra nok?

I dag har jeg brukt ca 15 minutter på badet i forkant av kveldens hendelser. Jeg har dolla meg opp med sminke, parfyme og hårspray. Jeg brukte ca 5 minutter på å finne ut hva jeg skulle ha på meg. Jeg har hørt at jeg er ganske effektiv i forhold til andre, og det synes jeg egentlig er helt greit. Likevel er det 20 minutter jeg aldri får tilbake. Jeg brukte de KUN på meg selv for å fremstå bedre enn det jeg er når jeg i stedet for kunne brukt de på kjæresten min, familien min eller på andre viktige ting rundt meg. 


Her er jeg uten sminke. Av og til føles det som om jeg ser sjuk ut.


Her er jeg et kvarter senere.

Hvorfor bruker dere sminke?

#Sminke #Selvopptatt #Egoisme #Kapitalisme

3 kommentarer
    1. Jeg er egentlig helt enig med deg, så jeg har selv ikke noe svar på hvorfor man bruker sminke. Annet enn at det er fordi vi er ofre for kapitalismen og presset i samfunnet, som du sier. Jeg har tenkt mye på hvorfor det er sånn at man “må” ha på seg sminke for at man skal se bra ut. Legger man f.eks. ut et bilde av seg selv uten sminke, må man alltid legge til “huff, så stygg jeg ser ut” eller “meg uten sminke”. Som om sminke ha noe å si for hvem man egentlig er. Nei, jeg bruker nesten aldri sminke, og når jeg en sjelden gang bruker, så er det maskara. Du spør: hva et det som gjør at vi ikke føler oss bra nok? Godt spørsmål. Etter min mening, må det være samfunnet. Det har alltid vært sånn, helt siden sminke ble oppfunnet. For at folk skulle føle seg bedre enn de er. Det kan jo være en positiv ting, med tanke på at noen får bedre selvtillit av det. Men sminke kan også være så negativt på så mange måter.

    2. Du er utrolig naturlig pen. jeg er helt enig med deg går ikke med sminke til daglig selv, det hender jeg får en raptus og sminker meg men det er skjeldent. jeg er ikke helt hvor for vi skal bruke så lang tid på bade og morgenen bare for og ødelegge huden sin.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg