1850 ringte og ville ha politikken sin tilbake.

Jeg er enda helt satt ut over at Høyre, FrP, KrF og Venstre skal gjeninnføre retten leger har hatt til å reservere seg mot å henvise til abort. Jeg hadde blitt utrolig lei meg dersom min fastlege gjennom mange år plutselig ikke skulle gi meg muligheten til å ta abort på grunn av hans egen overbevisning. Det er ingen som liker å ta abort. Abort er ikke gøy. Kvinnene som har tatt abort sitter igjen med stor skam- og skyldfølelse etter det de har gjort, og må for alltid leve med det valget de har tatt. Det siste de trenger er å bli dømt av sin egen lege.

Abort er ikke vanskelig politikk. Abort er en rettighet vi har. Ingen barn fortjener å bli satt til verden av mennesker som ikke selv ønsker å bli foreldre, og det for meg er egentlig det viktigste argumentet. Vi lever i verdens rikeste land i 2013. Vi er det tredje mest likestilte landet i verden. Hvor mange år tilbake går vi dersom vi skal tillate at leger nekter å henvise til abort, egentlig? Og hva er dette starten på? Jeg er klar over at Høyre og FrP vil sette landet mange år tilbake, men hvor langt skal vi egentlig tilbake? Hva blir det neste?

Kvinners rettigheter i dette samfunnet har blitt kjempa hardt og lenge for. Det er ikke veldig mange år siden vi ikke fikk stemme, vi ikke fikk jobbe og vi ikke fikk bruke prevensjon. Jeg er ikke villig til å gi slipp på de viktige kampene som er blitt kjempa på vegne av meg og fremtidens kvinner. En ting er å hedre de kvinnene som har brent BHen sin og tatt kampene for oss, en anna ting er å kjempe kampene på vegne av våre barn og generasjonene etter oss. Reservasjonsretten er et stort tilbakesteg der man setter legers egoisme framfor kvinnekroppen. 

Så, kjære nye regjering: 1850 ringte og ville ha tilbake de politiske ideene sine. Mitt råd til dere er derfor å våkne opp i 2013 og sørge for fremtidsretta politikk.

#Reservasjonsretten #Abort #1850 #Tilbakesteg #Kvinnekamp

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg