FUCK rasisme!


Jeg har sagt det før, og er ikke redd for å si det igjen; FUCK RASISME.

Den siste tida har det blitt en kraftig økning av rasisme, fremmed”frykt” og høyreekstremisme i Norge og resten av den vestlige verden. I Flere land har rasistiske bevegelser blitt dannet og fått stor plass i mange samfunn. Desverre er fokuset litt for lite på hva vi kan gjøre, og litt for mye på hva som ikke blir gjort. 
Jeg har aldri likt ordet fremmedfrykt rett og slett fordi jeg ikke anser mørkhudede som noe fremmed. Jeg liker heller ikke at man opererer med ord som “frykt” i en så viktig debatt som rasismedebatten. Det handler ikke om “frykt” for det “ukjente”, det handler om mangelen på kunnskap og ikke minst empati.

En viktig del av debatten er romfolket. De er av de svakeste i samfunnet, både med minst penger og de som opplever mest mistenkeliggjøring. Et godt eksempel på det er Maria-saken som nettopp har florert i internasjonal media. Ei blond, lita jente som ble oppdaga midt i en romleir i Hellas, blant brunhudede. De ble sett på som kriminelle, for de kunne jo ikke ha en blond jente midt blant alle de “svarte” folkene? Nei, det måtte jo være en kidnappingssak, der de voksne brukte jenta for å tjene penger. Det viste seg at mora hennes var fra en anna romleir. Siden har vi ikke hørt noe om den saken. Klassisk rasismesak, spør du meg.
Romfolket opplever å bli ekskludert fra samfunnet og sett ned på. I Norge er de selve “grunnen” til at diskusjonen rundt tiggeforbudet kom. Jeg velger å tro det beste i oss mennesker, og du er ikke kriminell før du blir dømt for noe kriminelt. Det går ikke an å se på en gruppe mennesker å dømme alle sammen under ett. Jeg blir ikke med på det. Jeg velger også å tro at ingen ønsker å tigge. Jeg tror at dersom romfolket hadde hatt muligheter i Norge, så hadde de slått seg ned på et anna vis, fått seg jobb og tatt store sjanser i livet. Men sånn er det ikke. For Norge er et uinkluderende land med masse egoistiske mennesker som ser ned på andre pga hudfargen. Vi er rett og slett ikke “kommet så langt” enda. Desverre.

Den norske debatten om innvandring og mennesker på flukt er prega av fordommer og kunnskapsløshet. Folk over hele verden risikerer sitt eget liv i desperat flukt fra krig og elendighet, så kommer de hit og blir møtt med skepsis og mistenkeliggjøring. Barn som har vært på flukt stortsett hele livet sitt og bodd en årrekke i Norge risikerer utsendelse og deportasjon på grunn av foreldrene sine handlinger. For meg virker det helt bak mål, og asylbarn-politikken i Norge er rett og slett umenneskelig. De aller fleste som søker asyl i Norge kommer hit fordi de har reelt behov for beskyttelse. Jeg tror ikke Norge er så jævla fantastisk at de frivillig kommer hit for å “snylte på skatten vår”, som noen så fint sier. Nei, Norge er et forferdelig land å komme til, det er kaldt på fysisk og psykisk. Dessuten er det ikke lukurativt å komme som flyktning til Norge. Du er lavest på ragnstigen, du får ikke jobb, du får minimalt med penger og bor under forderdelige forhold. Jeg vil ha meg frabedt å høre mer dritt om asylsøkere fra nå av, det er rett og slett ikke et ordentlig valg.

Høyrepopulister ønsker å få frem en forestilling om at innvandrere er “sånn og sånn”. FrPere roper alltid høyest i debatten om kriminalitet, og skylder i all hovedsak på innvandrere for dette. De hevder at innvandrere kommer til Norge og “voldtar kvinnene våre” og at dersom de gjør kriminelle handlinger må de sendes rett hjem, selv om rett hjem betyr døden. Jeg mener at alle kriminelle må behandles likt, og at det ikke skal ha noe å si om du er innvandrer eller ikke. Du fortjener ikke å dø kun basert på hvordan hudfarge du har. En anna ting innvandrere ofte blir utsatt for er dobbelstraff. Dersom de får seg jobb i Norge “stjeler de jobbene våre” og dersom de ikke får seg jobb “snylter de på skatten vår”. Nå må vi nordmenn skjerpe oss her! Vi har et viktig ansvar for framtida og ikke minst for i dag. Den offentlige debatten har endra seg i feil retning, og mangel på kunnskap bidrar effektivt til å skape fordommer og spre rasisme. Et mer inkluderende samfunn er på sin plass, det er på tide å drive debatten i riktig retning, basert på kunnskap, ikke fordommer.

En liten oppfordring! Er du ungdom og i mot rasisme? Meld deg inn i Ungdom Mot Rasisme i dag! Det anbefales på det sterkeste. Jobben som gjøres i den organisasjonen er utrolig viktig, og jo flere som blir med, jo bedre er det 🙂 http://ungdommotrasisme.no/

#Rasisme #Debatt #FUCKRASISME #Asylbarna #Politikk #Inkludering

4 kommentarer
    1. Det er vondt med rasisme, men det er viktig å sjå på sakene i forskjellige lys. Ingen skal bli beskyldt for det andre gjør, mhp dette med å bli kalla terrorist osv., det kan vi alle være enige om er feil. Men alle desse tingene om kriminalitet, sigøynarar og slikt er ikkje meininga å være det du tenker, i eit slikt samfunn som vi har må vi tørre å sjå på alle saker og løyse problema. Det er jo sant at mange kriminelle er innvandrar, at romfolk kjem hit for ein grunn, og det er å tigge. Tenk deg om, vi må løyse problem, ikkje tie om dei.

    2. Det du kaller rasisme, legger ikke vanlige folk merke til engang. Og det er pussig at vi ikke hadde rasisme i Norge før halve afrika flyttet hit. Nordmenn har lenge vært verdens mest tolerante folk. Så flyttet afrika hit og nå er alle plutselig rasister. Grunnen til det, er at afrikanere bruker rasisme-kortet hver eneste gang de møter motstand. De forventer å kunne gjøre og si nøyaktig hva de vil. Hvis en afirkaner stjeler bilen min og jeg stopper han og banker dritten ut av han, så blir jeg stemplet som rasist. Fordi jeg banket en svart mann. Det at han stjal bilen betyr plutselig ingenting. Han er svart så da må alle bøye seg og la han gjøre som han vil.

      Hvis det er rasistisk å ikke like frekke, snyltende, kravstore utlendinger som ikke gjør noe annet enn å laget et helvete, så er jeg verdens største rasist og stolt av det. Jeg bryr meg ikke om fargen deres, fordi vi lever ikke på 1840-tallet. Det er oppførselen jeg ikke tolererer. De kom hit for å få hjelp, vi hjalp dem og nå klager de og lager problemer. Det er toppen av frekkhet. De kom til verdens beste, rikeste og tryggeste land. Og det var ikke bra nok for dem. Så til helvete med dem. Frekkhet tolereres ikke i Norge. Snylting tolerers ikke i Norge. Derfor får utledingene kjeft. Men de prøver å få det til å høres ut som om vi kjefter på dem på grunn av huden deres. Hvem faan bryr seg som hud i 2020?? Vi kjefter på dem fordi de er frekke kravstore snyltende drittsekker.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg