Onkel Høyre som ikke lengre er med i Høyre

Jeg har en onkel som har vært med i Høyre så lenge jeg kan huske. Vi er uenige i mange ting, men jeg liker godt å diskutere med han. Det er fint å diskutere med folk i familien som er saklig og som har litt peiling. Det verste jeg vet i de situasjonene det blir politiske diskusjoner innad i familien, er når noen bare kommer med utsagn og påstander uten å argumentere for det. Og som en av de få som er politisk engasjert i familien, så blir det endel sånne. Men sånn er det ikke med onkel. Han har mange gode meninger i mange viktige saker, og jeg er ofte enig i masse av det han sier. Selv om konklusjonen hans er ulik min, så skjønner jeg godt hvor han kommer ifra. Han jobber som daglig leder i en mellomstor bedrift og har mange interessante og nyttige synsvikler på saker i forhold til det han jobber med. Jeg lytter alltid litt ekstra når han forklarer meg saker og ting som har med økonomi og skatt og gjøre, for eksempel. Jeg er jo veldig glad i skatt, men jeg skjønner at det kan være vanskelig for bedrifter, som for eksempel denne, og bli pålagt mange avgifter. Jeg har lært masse av onkelen min, både politisk og personlig, og jeg har stor respekt for den jobben han har gjort i Høyre i 15 år.
Selv om jeg er forferdelig uenig med han i enormt mange saker, så er jeg stolt over han. Hver gang han er i avisa kjenner jeg at jeg blir stolt inni meg, og hvert leserinnlegg han skriver leser jeg ekstra nøye. Lokalavisa vår gir meg ikke fult innblikk i situasjonen i nabokommunen vår Målselv, men når onkel skriver leserinnlegg så blir jeg mer informert om hva slags utfordringer de har der borte.

Onkel er fornøyd med bra oppslutning i partiet sitt, men han har sagt i hele år at han kommer til å melde seg ut av partiet dersom de velger å inngå samarbeid med FrP. Det skjønner jeg veldig godt, men har vel egentlig aldri helt trodd på han. Det er så fort gjort at en sånn “ekstrem” handling bare blir ord når det kommer til stykket, og argumentene endrer seg når de faktiske forhold blir presentert. For eksempel “regjeringsplatformen”. Han kunne jo bare sagt at han ble fornøyd med resultatet og valgte å gi FrP en sjanse. Men sånn er ikke onkel, han står for det han mener. Og det har jeg stor respekt for.
Han har nå valgt å melde seg ut av Høyre som en protest mot samarbeidet de har inngått med FrP. Jeg har stor forståelse for det, men skjønner godt at det må ha vært en vanskelig handling å gjøre. Høyre er, og har jo vært, en stor del av livet til onkelen min, og det er en ganske tøff handling han har gjort. Mer om det kan du lese her http://www.folkebladet.no/nyheter/article8514401.ece

Det kan kanskje virke som om jeg er fornøyd med at onkel har meldt seg ut av Høyre pga at vi har så ulike synspunkter på mange ting. I utgangspunktet er jeg jo glad for hvert medlem de borgerlige mister, men det er ikke sånn at jeg fryder meg over det. Jeg er først og fremst glad for at han har gjort det han har sagt, han har stått ved sine ord, og det er sånne politikere vi trenger. Vi må ha folk som gjør ord til handling. Jeg respekterer det veldig høyt, og håper at flere politikere kan ta lærdom at det. Han er en av de politikerne som ikke sørger for politikerforakt, akkurat fordi han har tatt et så tøft valg som det han har gjort.

Med det ønsker jeg onkel masse lykke til! Kommunisten i familien er kjempestolt over deg! 

#Lokalpolitikk #Høyre #Utmelding #Onkel #Nyregjering

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg