Dyre vesker – allemannseie?

I går så jeg en reportasje om dyre vesker på tv2. Nyhetsverdien er absolutt diskutabel, men det inspirerte meg til dette innlegget likevel.

Dama i reportasjen sa at dyre vesker er allemannseie og at  “nesten” alle kvinner har ei veske i titusenkronersklassen. Hun viste frem vesker fra 8000 til 60 000 tusen kroner. Jeg ble helt satt ut av hvor normalt reportasjen fremstilte denne dyre trenden. Jeg vet at noen jenter bruker mye penger på veska si og at noen velger å forsikre den, men jeg kunne aldri tenkt meg å gjøre det.
Jeg elsker veskene mine, og har selv mange forskjellige vesker. Jeg kan gå så langt som å si at jeg er avhengig av vesker. Jeg ha med meg ei veske på jobb og jeg bruker som oftest småvesker som tilbehør til antrekk dersom jeg skal ut. Vesker er praktiske. Man kan ha alt man vil inni de. Når jeg reiser på helgeturer til hovedstaden har jeg alt jeg trenger i veska mi, det er plass til både ekstra skift og ekstra sko. Når jeg skal på jobb har jeg ofte med meg matpakken, pengeboka, telefonen og ei flaske vann i veska mi. Hvis jeg skal ut på byen holder det med ei lita ei med plass til det aller viktigste; ei ekstra strømpebukse (i tilfelle den jeg har på meg ryker), legitimasjon, kontanter, telefonen og tannbørsten dersom jeg skal sove over hos noen. Jeg har ofte lurt på hvordan menn klarer seg uten vesker? Og skjønner selvfølgelig hvorfor de er avhengig av å ha bukse med mange lommer på. Dersom jeg bruker kjole, skjørt, strømpebukse eller tights en dag, har jeg ingen andre plasser å ha pengeboka mi og telefonen min anna enn i veska mi.
Den dyreste veska jeg har kosta 999,- og jeg kjøpte den til meg selv i bursdagsgave for noen år siden. Yndlingsveska mi fikk jeg hos bestevenninna mi. Den veska jeg bruker aller mest kjøpte jeg for 100,- på loppemarked.
Vesker er fine og se på og fine å ha. Men jeg er ikke villig til å bruke en formue på noe så enkelt som ei veske. Det er mange ting jeg heller vil bruke pengene mine på, feks til en liten oppmerksomhet til kjæresten min eller til dama med frelsesarmeen-bøtta. Jeg synes ikke det er greit å fremstille det som normalt å bruke opp til 100 000,- på ei veske, og personlig kunne jeg aldri forsikra veska mi. Jeg tror de aller fleste er enige i at vesker er en smart oppfinnelse. Men hvor mye er vi villig til å bruke på den?


Denne veska har jeg med meg på jobb i dag! Det er den nyeste veska jeg har og kosta ca 300,-. Evig nok for min del!


Hvor dyr er veska di? 

#Vesker #Tilbehør #Hverdag #Mote #Dyr #Trend  

3 kommentarer
    1. Vet hva jeg skal sette på ønskelisten min til jul nå 😉
      Jeg har nettopp startet en matblogg, og hadde satt stor pris på om du ville komme innom og legge igjen en kommentar 🙂 og gi meg noen spørsmål på spørsmålsrunden 🙂

    2. jeg er så enig med deg! synes rett og slett det er helt unødvendig å bruke så mye penger på vesker..jeg skjønner jo at noen ser på det som noe man samler på, men er det virkelig nødvendig å blakke seg helt på det? min dyreste veske koster 400kr om jeg husker riktig, og resten av veskene mine er kjøpt på salg til under hundrelappen! jeg vil heller har mange billige, enn én dyr som jeg må forsikre for å kunne bruke!

    3. SYns dette blir helt feil. Kan man ikke få lov til å bruke pengene sine på det man vil uten at det skal skape oppstyr og debatt? for noen er faktisk vesker og mote en interesse på samme nivå som trening og strikking er interesser for andre. Jeg syns man skal respektere de som velger å ha slike interesser også på samme nivå som andre interesser. Hva så for deg om noen bruker 10 000 kr på en veske? Det angår jo ikke deg? De som bruker så mye penger på en veske intresserer seg for dem og kan mye om dem. De vet hvilke merker, skinnkvaliteter og modeller som passer dem og hva de ønsker seg. De føler seg fine med veskene sine, slik som deg. La dem være i fred og respekter hva andre bruker pengene sine på. Selv om ikke du har så mye sans og peiling på mote og merker betyr ikke det at det er feil at andre har det. Alle skal ikke være like! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg