Date night every night!

Det siste politiske utspillet fra “likestillingsministeren” vår Solveig Horne er at hun vil at foreldre skal ha datenights for å unngå skilsmisse.
Jeg mener også at datenights er viktig for å skille oss voksne fra foreldrerollen og kjæresterollen og for at vi skal ha mer tid til hverandre. Likevel mener jeg at dette ikke er en statlig oppgave, og at Solveig Horne ikke har så mye med mine datenights å gjøre. Jeg tror at hun trenger noen positive oppslag nå om dagene, og det er klart at dette er et populært utsagn! Date til folket, liksom. Men hennes jobb er vel strengt tatt ikke å involvere seg i barnefrie kvelder i de ulike hjemmene i Norges land. “Familiepolitikk er viktig for meg”, sier Horne. Jeg tviler på at de aller fleste er klar over hva slags familiepolitikk hun egentlig vil ha. Hun er jo i mot likestilling. Rett og slett. I tillegg vil hun at kvinner skal gjøre seg avhengig av mannen sin økonomisk. Hadde det vært opp til Solveig Horne, så hadde homofili enda vært ulovlig i Norge, og jeg mener at mange av hennes holdninger ikke hører hjemme noen plass – og aller minst i familiedepartementet. Makan til tilbakevendt og konservativ politikk har jeg ikke sett på lenge.

Datenights er viktig, og hjemme hos oss er vi nesten alt for flinke til å ha de. Jeg er for datenights every night. Vi “rydder” bort barna om kveldene, og fokuserer mer på oss selv når de har lagt seg. Ofte tenner vi stearinlys og skaper en god og rolig atmosfære. Vi er også flinke til å ha barnevakt dersom vi skal ut på noe, enten det er en kulturell opplevelse eller omså bare en tur ut. Det er viktig å pleie kjærligheten til hverandre, spesielt i hverdagene. – De er det jo flest av. Man lever jo først og fremst for seg selv, og ikke for noen andre. Derfor er det viktig å gjøre det som føles bra for deg. Jeg føler meg veldig bra når jeg er alene sammen med kjæresten min og vi gjør noe godt sammen, uten barna. Selvfølgelig føler jeg meg bra også når barna er ilag med oss, og den tida er kjempeviktig. Likevel så er det godt å føle seg verdsatt. Det er godt å bare være kjæreste. Som politiker skal jeg ikke legge meg så mye opp i hvordan andre par i dette landet velger å prioritere aleinatida si. Men jeg skal likevel komme med et lite tips: Gjør hver dag fin. Det er vår leveregel, og det funker utrolig bra for oss.

Dersom Horne er redd for at det skal bli flere skilsmisser her til lands, så kan hun starte med å gjøre arbeidslivet mer familievennlig. Hun kan jobbe for mange viktige saker som er med på å gi de voksne mer tid til familien og kjæresten, men dette sier hun ingenting om. Jeg blir skremt av at hun legger fokuset på noe som simpelt som en datenight-ordning, framfor å ta tak i det som faktisk er viktig. Dersom for eksempel hjelpepleiere hadde hatt rett til heltidsstilling, så hadde det vært med på å skape mer energi og overskudd til å være sammen med kjæresten sin i stedet for å bruke all energi på å jakte på ekstravakter i eningen, og tilbrakt de aller fleste kvelder på arbeid. Jeg vil mye heller at Familieministeren legger fokus på pappaperm og likestilling i hjemmet i stedet for å komme med B-uttalelser om samliv.
Jeg skulle ønske at Solveig Horne kunne ta tak i litt viktig politikk fremover. Jeg venter spent på fortsettelsen. Jeg håper at hun tar i et tak for inkludering av dette samfunnet, både på “homofronten” og på asylfronten. Jeg ønsker at kvinner skal bli mer likestilt i Norge, og håper at hun kan gjøre noe med det. Jeg har selvfølgelig mine tvil, ettersom jeg er fullstendig klar over hvor hun står, men det må være lov å håpe. Lykke til, Solveig, og lykke til Norge.

#Datenight #Kjærlighet #Familiepolitikk #Nylikestillingsminister  

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg