De 10 bud

Sosiale medier har tatt fullstendig av i 2013, og de aller fleste har profil iallefall en plass. Jeg har prøvd å bare holde meg til Facebook, men skjønte fort at det ikke gikk. Jeg er forelska i Twitter, og tilbringer mye tid der. Det er ofte der nyehetene kommer til meg først, og jeg digger å diskutere med andre politikere der. Facebok “må” jeg jo bare ha, og den bruker jeg både til å holde meg oppdatert på vennene mine sine liv og til å spre “det glade budskap”. Selvfølgelig har jeg blogg, og det siste jeg registrerte meg på var LinkedIn. Jeg fikk bare beskjed om at det var superviktig ifht nettverksbygging og at veldig mange arbeidsgivere sjekka trykket der inne. Jeg tviler på at mange avdelingssykepleiere logger inn på LinkedIn for å finne ut hvem jeg er når jeg evnt har søkt på en stilling, men politisk kan det være lurt. Og sånn fortsetter det. Det bare baller på seg.
På Facebook (som de fleste benytter seg av) florerer det av unyttig nytt og irriterende statuser. Jeg velger å ikke la meg irritere for mye, men tar det meste med ei klype salt og en god latter. Det artigste jeg vet er når folk skriver statuser som “Noen folk, altså”, “Ååååååh, har hatt en slitsom dag” eller “NAV er så tregt” osv. Det finnes jo ikke grenser for hva folk legger ut av personlig info, og det er sånn samfunnet bare er blitt, enten vi vil det eller ikke. Så må hver enkelt av oss ta et valg når det kommer til hvor mye vi velger å dele av livene våre på nett.
I går kom jeg over en artikkel om “de ti bud” på Facebook! Legger reglene ved her, så dere kan se om dere kjenner dere igjen 😉
Ha en fin dag!!

1. Du skal ikke like dine egne bilder.
Tror folk skjønner at du liker bildet ditt siden du har delt det. Er det ikke litt flaut når det kommer opp i andres newsfeed at du liker ditt eget bilde?

2. Du skal ikke tagge venner i dårlige bilder.
Dårlig gjort.

3. Du skal ikke dele kjedebrev.
Hehe, det hjelper jo ikke å skrive en hemmelig melding i statusen din for å vise at du er imot brystkreft, for eksempel. Da kan du heller overføre penger til brystkreftforeningen. 

4. Du skal ikke ha den private samtalen med statusoppdateringer.
“Nå er jeg snart hjemme, kjæresten min<3” eller “Du er alt for meg<3”. Ring eller tekst kjæresten din dersom du vil han noe. Eller skriv på veggen hans. 

5. Du skal ikke ha hemmelige Facebook-oppdateringer.
Statusoppdateringer som kun har ett mål – å få andre til å spørre hva som skjer, hva du mener osv, burde du holde deg for god til. Jeg ignorerer alltid meldinger med “Har en stor nyhet” osv. Er det noe du vil, så si det. 

6. Du skal ikke ha et morsomt navn på Facebook.
Potensielle arbeidsgivere eller folk som ønsker å bli kjent med deg søker opp navnet ditt også har du mellomnavn “sliten”, “husmor”, “snart mamma”, “pappa”, “ensom” osv, gir ikke det beste førsteinntrykket.

7. Du trenger ikke oppdatere alle hver gang du har vasket, vært på trening, ungen din har hatt fast avføring for første gang osv.
Det er ikke interessant.

8. Du skal ikke bruke applikasjoner som viser deg hvem som besøker profilen din.
Det er ofte tull, spam, virus etc.

9. Lik ting du liker.
Det er meininga med liker-knappen.

10. Du trenger ikke å skrive “hvor er dislike-knappen”.
Da kan du heller la vær å like. Du trenger ikke å være slem med andre..

Hvor mange kontoer har du på sosiale medier? Er du irriterende på Facebook?

#Facebook #Sosialemedier #Tips #Detibud #Dislike 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg