Feminist – javisst!

Jeg får ofte spørsmål om hvorfor jeg er feminist. Ofte med en rynkete panne, negativ tone og oppfølgingsspørsmål som handler om å brenne BHer og slutte å barbere seg. Det forteller ganske mye om holdningene som er rundt feminisme i dag. Det er ikke alltid jenter skjønner at det er noen grunn til å være feminist i 2013 i et av verdens mest likestilte land. De tar feil.
Jeg ser på det som en selvfølge å være feminist. Jeg er sosialist, så det har nok en sammenheng med ideologien min, men jeg forstår ikke hvordan det går an å ikke være feminist, egentlig. Kort og godt, så handler feminisme om likestilling, og jeg forstår ikke hvordan man kan være i mot det.
Likestilling er fantastisk. Alle tjener på det. Både menn og kvinner tjener på likestilling, og samfunnet tjener også på det. Det kommer kun positive ting av likestilling, likevel finnes det personer som aktivt jobber i mot likestilling basert på kjønn.

Allerede i barnehagen skjønte jeg at det var stor forskjell på gutter og jenter. Pappa jobba i e typisk manneyrke (trailersjåfør) og mamma jobba i et typisk kvinneyrke (hjelpepleier). Det jobba mest kvinner i barnehagen min og vi kalte de for “barnehagetanter”, noe som forteller barnas underbevissthet at barnehagene først og fremst drives av kvinner. På sykehjemmet der jeg besøkte min oldefar og senere min oldemor var det kvinnelige sykepleiere og hjelpepleiere. Legene var menn.
Da jeg gikk i tiende klasse og skulle velge hva jeg skulle bli når jeg ble stor var det mange av klassekameratene mine som ikke helt visste. Jeg har alltid visst at jeg skulle bli hjelpepleier, men i en alder av 15 år er det ikke alle som har livsplanen klar. De aller fleste valgte å gå til skolens rådgiver for å be om råd og veiledning i forhold til de valgene de skulle ta. Gutter med middelmådige karakterer ble ofte oppfordra til å søke seg inn på mekanisk eller elektrisk, mens jentene i samme karakterklasse ble oppfordra til å søke seg inn på helse-og sosial eller salg og service. Det forteller meg at vi enda er stucked i et negativt mønster, der vi ofte kanskje tar valg basert på hva slags kjønn vi er, og ikke hva slags interesser vi har. Og sålenge de typiske kvinneyrkene ligger langt under de mannsdominerte lønnsmessig, kommer ikke trenden til å endre seg. Derfor er det viktigste virkemiddelet i kampen for likestilling, kampen for lik lønn. For hvorfor er det sånn at en helsefagarbeider tjener mindre enn en snekrer? Eller at en sykepleier tjener mindre enn en ingeniør? Dette til tross for at utdanningene tar like lang tid?

Feminisme for meg er en selvfølge. Jeg ser på det som en nødvendighet. Vi trenger feminister, og vi trenger at flere menn engasjerer seg i likestillingsspørsmål. Kjæresten min er feminist. Fordi at feminisme ikke bare handler om kvinnekamp, det handler også om hverdagen vår. Det handler om kjæresten min sin samboer (meg), om kjæresten min sin søster og om kjæresten min sin datter. Han tjener på at vi blir likestilt, og han unner oss like forutsetninger som menn har. Kjønnsrollemønsteret forteller oss hvem vi skal være. Og også gutter har en kjønnsrolle som er med på redusere frihet og begrenser handlingsrommet deres. Også gutter blir fortalt hvem de skal være og hvordan de skal oppføre seg. Tradisjonelt sett skal menn være brautende, ta rom og lede grupper. Det er med på hemme de. Å være gutt og feminist er det samme som å være gjennomtenkt. Dersom jeg møter en gutt som stolt sier at han er feminist, så tenker jeg at han er smart. Han har skjønt det. Han forstår at verden er urettferdig, og at noe må gjøres. Dessuten er solidaritet alltid bedre enn veldedighet.

-75% av de som betaler toppskatt i Norge er menn.
-Kvinner som gruppe tjener 68% av det menn gjør.
-De fleste minstepensjonister er kvinner.
-Over 100 000 kvinner jobber ufrivillig deltid.
-43% av norske kvinner jobber deltid, kun 12% av menn gjør det samme.
-Mellom 28-32% av alle dommere i rettssystemet er kvinner.
-Selv om størsteparten av de ansatte i offentlig sektor er kvinner, er det bare 31% kvinnelige ledere.
-Flest kvinner tar høyere utdanning, likevel er det bare 14% kvinnelige professorer.
-35% av kvinner sitter i kommunestyre, de resterende er menn.
-Det er 17% kvinnelige ordførere her til lands.

Og du lurer på hvorfor jeg er feminist?

#Feminisme #Likestilling #Samfunn #Politikk 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg