Ekte kjærlighet er fri for vold

I dag har jeg vært på kinodate sammen med kjæresten min! En av reklamene før filmene starter treffer hjertet mitt ekstra godt, reklamen for det regionale krisesenteret. Det inspirerte meg til å skrive litt om vold i nære relasjoner. 

Vold i nære relasjoner er alt for utbredt. Både menn og kvinner slår hverandre, dog det selvfølgelig er en større andel kvinner som blir fysisk misbrukt. I gamle dager ble mannen sett på som lederen av familien. Han skulle jobbe, tjene penger og bli behandla som en slags Gud. Kvinner skulle være hjemme, føde, ta vare på barna og de eldre, og stelle i huset. Helt fram til i 1868 hadde mannen lovvesta rett til å utøve vold mot kjerringa si dersom hun ikke oppførte seg sånn som han ville. Det vil si at vold mot kvinner før i tiden ikke var et samfunnsproblem, det ble sett på som en helt normal ting å gjøre. Det sies at dersom du som barn blir slått av faren eller mora di, så er sannsynligheten stor for at du bringer volden videre, både i framtidige forhold og til eventuelt framtidige barn. Jeg tror den teorien sett i sammenheng med holdningsproblemer er med på å gjøre at det fortsatt eksisterer vold i nære relasjoner i dag.

Av alle jenter som vokser opp i Norge i dag, vil minst 25% bli ramma av vold i løpet av livet. Det skremmer meg. Det vil si at hver fjerde venninne jeg har blir utøvd vold mot av kjæresten sin, eller kommer til å oppleve voldshandlinger i noen av sine forhold i framtida. En svensk undersøkelse viser at 46% av alle kvinner over 16 år har blitt mishandla av en mann. Hvorfor tror vi at det er så mye bedre på denne sida av grensa? All statistikk i forhold til vold er selvfølgelig ikke helt konkret. Både fordi det skjer usynlig vold som vi ikke ser, og fordi mange naturlig nok holder volden hemmelig, det er viktig å ta med seg.

Jeg synes krisesenterene over hele landet gjør en fantastisk jobb! Spesielt glad er jeg for at det nå også skal finnes et tilbud til menn som blir utsatt for vold. Vold er nemlig ikke bare fysisk, men også psykisk. Det kan innebære alt fra trakassering, trusler, kontrollering o.l. I et likestilt land er det viktig og ta med seg at menn også kan bli utsatt for vold i nære relasjoner, både av andre menn og av kvinner. Da er det viktig at det finnes tilbud til begge kjønn. Innsatsen som gjøres på dette området er enormt viktig, og burde fått mer fokus og anerkjennelse. 

Hva kan vi gjøre for å forhindre vold? Vi kan fokusere mer på det. Snakke om det i stedet for å tie det i hjel. Det viktigste jeg tror vi kan gjøre er å behandle hverandre med respekt og nærhet, og vise barna våre at man kan løse konflikt med diskusjon, ikke med vold. Holdningene i samfunnet må endres, og vi må jobbe hardere for at gutta skal forstå at jentene ikke bare er et objekt man kan behandle sånn som man vil. Foreldre og personer med ansvar for barn har et spesielt ansvar, både i forhold til og opplyse barna om vold i nære relasjoner, og for å forhindre det. Det er ikke gitt at akkurat ditt barn ikke kommer til å bli en voldsutøver, men du kan som ansvarlig voksen jobbe for at det ikke skal bli sånn. Ekte kjærlighet skal være fri for vold.

#Vold #Krisesenter #Mishandling #Kjønnsroller  #Holdninger #Respekt  #Kjærlighet 

5 kommentarer

Siste innlegg