Halloween tydeliggjør sexpresset i samfunnet

Da var det klart for årets Halloweendag, nok en dag som en gang hadde en god hensikt, men som kapitalismen har spist opp. Selv om jeg har mange sterke meninger rundt høytider som misbrukes av kapitalismen, så er det ikke det jeg skal skrive om akkurat nå (kjenner at jeg kan spare det til juletida kommer). Dette er et innlegg til alle dere der ute som mener at “likestillinga har gått for langt”.

 Jeg har egentlig alltid likt Halloween. Som barn var jeg på mange Halloween-fester, og var stadig vekk sammen med nabobarna for å gå dør til dør og tigge etter godteri. Jeg har gode minner fra den dagen, og synes det er kjempeartig når nabobarna våre kommer på døra vår utkledd som altmulig rart. Jeg synes det er viktig å ha alt på stell til Halloween, jeg har kjøpt kostymer inn til stebarna mine og jeg har sørget for at vi har mye godteri klart til vi får besøk på døra. Når man er barn er Halloween morsomt, men medhvert som man blir eldre, så endrer tradisjonen seg. Da handler det verken om å få mest mulig godteri eller å kle seg ut som noe skummelt.
I år som i fjor er jeg og kjæresten min invitert på Halloweenfest. Ikke den typen vi hadde da vi var yngre, med skrekkfilm og godteri med blod på, nei, den typen der voksne folk drikker alkohol og kler seg ut. Ofte kler menn seg ut som noe skummelt og kvinner kler seg ut som noe sexy. Det er blitt normen i dag, og overalt hvor du som voksen leter etter kostyme til Halloweenfesten du skal på, finner du korte, utfordrende kjoler eller hvasomhelst med søte dyreører til. Vi jenter skal fremstå som søte, uskyldige eller sexye, mens menn skal få lov til å kle seg ut som hva som helst. Sånn er det blitt i 2013. Hvorfor? 

Vi jenter er konstant utsatt for et urimelig sexpress. Vi lever i et mannssamfunn der menn som gruppe har mer makt og ressurser enn kvinner som gruppe har. Kvinner blir fremstilt som objekter og menn blir sett på som aktive og handlende subjekter. Menn og kvinner blir møtt med ulike forventinger, noe som begrenser begge kjønn. Likevel er det et faktum at den mannlige kjønnsrollen har mer makt og flere fordeler enn den kvinnelige. En dag var det en klok person som fortalte meg at “Du har det best når du er en hvit, middeladrende mann”, og det stemmer. 

Hver dag blir vi jenter fortalt hvordan vi skal se ut. På TV, på internett og i avisene får vi se idealer som langt ifra passer til virkeligheten. I postkassa, på mailboksen og på internett blir vi tilbudt piller som gjør oss tynnere, kremer som gjør huden vår strammere eller sminke som gjør oss penere. Hele opplegget er så virkelighetsfjernt som du kan få det, og flere og flere strever etter å bli noe som mest sannsynlig er heftig retusjert. Jenter bruker enormt mye tid og penger for å tilfredstille normen i samfunnet.
Det enorme fokuset på kropp og utseende fører til en økt objektivisering der jenter blir mer fremstilt som seksuelle objekter, og ikke mennesker. Personligheta vår blir brutt ned i møte med objektiviseringa og kropp og utseende overskygger hvem vi egentlig er. Likestilling?

Jeg ønsker alle en fin dag og ei fin feiring i helga! Håper at dere velger å ta på dere akkurat det dere vil, fordi dere vil det og ikke fordi normen har bestemt det.

Hva skal du ha på deg på Halloween og hvorfor? Synes du det er greit at forskjellene mellom kjønnene blir så tydelige på denne dagen?

#Halloween #Skjønnhetspress #Skjønnhetstyrraniet #Feminisme #Likestilling #Sexobjekt #Kvinner #Menn 

3 kommentarer
    1. Synes det er på sin plass å kommentere dette og. Faktum er det at media ikke er samfunnet. Grunnen til at du ser slik er at kvinner etterspør slike klær, fordi de liker oppmerksomhet og håper at de andre skal synes de ser attraktive ut. Det er ikke et samfunn som ønsker at kvinner skal gå slik, det er etterspørsel som skaper reklamer, som blir laget for å trekke enda flere kunder for å øke profitt. Det er helt naturlig at kvinner ønsker oppmerksomhet, men forskjellen er at kvinner ikke ser etter slike klær på en mann. Så oppmerksomhetssyke menn vil ikke etterspør lignende klær.

    2. oleprater: Koførr “like kvinner oppmerksomhet og håpe at andre syns dem ser attraktiv ut”, trur du? Eg e av den formeining at det kommer av et press fra samfunnet. Media bruke ofte sex som virkemiddel i reklama, og det e jo et holdningsproblem/ei simpelheit i oss menneska som gjør at det fungere. Og vest det e sånn som du sei at det e “naturlig at kvinner ønsker oppmerksomhet” så ligg nok det i at samfunnet førrtæll oss akkurat korsn vi skal være. Eg syns ikkje det e naturlig. Det e ikkje nåkka som ligg inni oss som kjønn. Det e nåkka som e påført oss. Vi e ikkje født med et “oppmerksomhets-gen” av nåkka slag, som gjør at vi ønske å bli sedd på som objekta. Det e samfunnsskapt.

    3. Nei, det er ikke naturlig at kvinner vil ha oppmerksomhet, men det er likevel slik at mange jenter som ikke har fått seg en kjæreste ønsker det, tror jeg. Så i håpet på å kunne få draget på en eller annen vil de kanskje kle seg litt slik, men med måte. Ingen jenter vil jo kle seg slik som i mange reklamer håper jeg. Så kanskje det er et bilde som blir skapt av samfunnet, nemlig det at gutter liker jenter som kler seg slik, som igjen fører til det blir etterspørsel. Som igjen fører til reklame, som igjen fører til økt etterspørsel. Mens gutter ikke har fått et lignende bilde av samfunnet, men mer når det gjelder en sunn kropp og et sosiabel væremåte. Det er vanskelig å vite nøyaktig hva som skaper slikt, men det er jo en samhandling mellom individ og lyst etter penger. F.eks. jeg liker jo ikke jenter som kler seg litt for lite, og ingen av vennene min heller tror jeg, men vet ikke om vi er representative.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg