KommunestyreKAOS

I går hadde vi et ekstraordinært kommunestyremøte i Lenvik. Grunnen til det var det ugyldige vedtaket om utvidelse av den økonomiske ramma for nye Finnsnes ungdomskole. Jeg føler at jeg kjenner systemet litt bedre nå enn jeg gjorde før, så jeg la på litt ekstra penger på parkeringsautomaten denne dagen. Selv om jeg tenkte at møtet ble og gå ganske greit siden det tross alt bare var en sak på agendaen, så ble det langt i fra slik jeg forventa det.

Saken ble tatt opp og ordføreren gav fra seg klubba og godstolen og plasserte seg på tilhørerbenken. Vi starta å diskutere, og jeg følte selv at jeg hadde mange ting jeg ønska å si. Blant anna så var jeg veldig kritisk til det møtet vi hadde på Finnfjord smelteverk i april i år, der det ulovlige vedtaket ble fatta. Det var dårlig organisert, det ble ikke direktestreama (sånn som kommunestyremøtene pleier å bli) og det var vanskelig å komme seg inn på verket som tilhører. Jeg tror ikke det var tilfeldig. Møtet var forferdelig. Det var negativ stemning, alt for mye snakk på gangen og rekordhøy bruk av hersketeknikker fra talerstolen. Jeg stilte spørsmålstegn ved ordføreren sin habilitet i forhold til utvidelsen av ramma (fordi broren hans var byggeansvarlig) og det tror jeg kanskje ikke at han forventa. Han tok debatten selv (noe som ikke er lov når det blir stilt habilitetsspørsmål) og han dreide debatten i sin egen retning. Kommunestyrets flertall ble lurt til å tro at det ikke var så nøye at det var to brødre som skulle sitte på hver sin side av bordet på et av de største prosjektene vi har i kommunen. Og informasjonen fra administrasjonen var mildt sagt mangelfull.
Som om ikke det var nok med det, så vedtok nok en gang kommunestyrets flertall på neste kommunestyremøte at ordføreren var habil etter all fakta var kommet på bordet. Er det mulig? Uansett så fikk vi svar fra fylkesmannen på en klage vi sendte i forhold til det vedtaket, og der ble det (som forventet) klart at ordføreren var inhabil.

Da jeg ble folkevalgt i Lenvik kommune følte jeg at det var mange regler jeg måtte gå igjennom. Jeg satt meg ned og leste side opp og side ned for å i det hele tatt vite hva jeg holdte på med. Jeg skulle ikke gå på talerstolen og bli lurt av store ord og “folk som vet bedre enn meg” og jeg jobba knallhardt for å forstå lover og regler. Det har tydeligvis kommunestyrets flertall ikke gjort. Og at kommunestyrets flertall ikke satte seg inn i habilitetsreglene som gjelder for kommuner og fylkeskommuner i Norge selv etter at de visste at det ble sendt inn en lovlighetsklage til fylkesmannen, ja det er helt utrolig. Og det forteller ganske mye om hva slags situasjon vi egentlig er i. For meg er det viktig å vite hva jeg holder på med når jeg skal vedta politikk på vegne av 12 000 innbyggere. Det er det ikke alle andre som tenker.

Uansett, så gikk gårdagens debatt helt greit. Folk var engasjerte og det kom mange viktige synspunkter frem. Selvfølgelig holdt de borgerlige seg veldig rolig og sa ikke så mye i debatten. Midt under møtet ble det storkela. Mer om det kan du lese her http://www.folkebladet.no/nyheter/article8581377.ece
Dette er ikke noe nytt i kommunestyre i Lenvik. At personer som blir engasjert opplever at det blir storm i et vannglass er egentlig blitt litt normen nå. At vi plutselig, midt under en sak, skal begynne å diskutere noe helt anna, det er ikke nytt. Det er vi i Lenvik eksperter på. Jeg er ikke i tvil om at det representanten fra Venstre, Jasmin Agovic Nordaas sa, ble misforstått med vilje. Jeg mener at det bør være lov å være kritisk til hvordan saker blir behandla i kommunen akkurat nå. Det ble et gruppeledermøte og kanskje 5 (husker ikke helt nøyaktig) gruppemøter i løpet av et møte der vi skulle diskutere en sak. Plutselig skulle vi begynne å ta stilling til rådmannens tillit og votere over den. Det mener jeg er helt på jordet. Det hadde ingenting med saken og gjøre, og for å være helt ærlig, så synes jeg det var vanskelig og unødvendig for alle parter at det kom opp. Og jeg er drittlei. Jeg er så forsynt av måten enkeltpolitikere blir behandla på i kommunestyre. Og jeg skjønner at det blir politikerforakt sånn som vi holder på. Det er så mye unødvendig piss som blir vedtatt og alt for mye tid blir brukt tull. Det er rett og slett en enorm ukultur i Lenvik kommunestyre akkurat nå. Og det må vi gjøre noe med. Vi må finne løsninger. Det første jeg mener vi trenger er kursing. Det bør være påtvunget kurs i lover og regler på hvert eneste møte fremover. Omså bare en liten time med noe nyttig. Slik at folk vet hva de egentlig holder på med i kommunens høyeste politiske organ. 
En anna ting vi må gjøre er å skjerpe oss. Vi må gå inn i oss selv, alle og enhver, og slutte å komme med tull. Vi må slutte å be om utredninger for den minste lille ting, som kun er ment for å lage mer arbeid for folk i kommunen. Vi må innse når vi har tapt en sak, og vi må gå videre. Vi må være gode tapere og jobbe for at miljøet i kommunestyre blir bedre. Jeg skal gjøre mitt, men er selvfølgelig skeptisk til mange andre. Så mange slengbemerkninger og negative kommentarer som kommer fra de borgerlige nå, tyder på helt andre ting enn evnen til å gjøre ting bedre. Og jeg skjemmes. Det er flaut å være en del av et miljø fult av så mange voksne folk som oppfører seg verre enn pubertale dramaqueens fra ungdomskolen. Grep må taes. Ellers blir ikke vedtakene som blir fatta til det beste for innbyggerne våre. Det er tross alt de vi er her for. 


Her er jeg etter 5 timer tilbrakt på kommunehuset for en eneste sak. Sliten i hodet, engasjert og enormt frustrert.

#Lokalpolitikk #Samfunn #Kela #Drama #Ukultur #Stemning #Kaos 

1 kommentar
    1. Veldig, veldig bra skrevet.
      Har inntrykk at det er tendenser til Muppet Show i kommunen.
      Vi vanlige innbyggere lurer på hva som skjer i kommunen vår. Jeg sitter med en følelse av at gutteklubben grei regjerer alt for mye. Så befriende å lese at det faktisk finnes politikere som vil kommunen og innbyggerne sitt beste. Stå på, og ikke la de gamle traverne i politikken ta knekken på ditt engasjement og mot. Sånne som deg dreper litt av den politikerforakten som jeg har fått de siste årene. Jeg er veldig uenig med deg politisk, men synes at du er råtøff som sier høyt det mange mener, men få tørr å uttrykke høyt.
      Skulle bare ønske at rådmannen ikke fikk tillit…………….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg